Wanneer je dit artikel leest is het waarschijnlijk al te laat. Je bent besmet met het virus en gaat beginnen met wielrennen. Steeds meer Nederlanders hebben dit uiterst besmettelijke virus onder de leden. Weet waar je aan begint als je toegeeft aan deze kwaal. Je gaat er raar van praten, je bankrekening gaat naar de haaien en je vrije tijd wordt volledig opgeslokt. ‘T is maar dat je gewaarschuwd bent!
Heb je het gevoel dat je partner besmet is dan zijn er een aantal bekende symptomen waarmee je dit virus vroegtijdig kan herkennen. De eerste symptomen zitten vooral in opvallend woordgebruik. Wanneer je in de auto zit kan het zo zijn dat je partner steeds vaker de vreemde behoefte heeft om een gat dicht te rijden. Tijdens een rondje wandelen zal je dan ook merken dat hij of zij er alles aan doet om je op de kant te zetten.
Je kan er maar beter vroeg bijzijn wanneer je dit opmerkt. Want dit gaat van kwaad tot erger. Voor je het weet schept je partner tweemaal op tijdens het avondeten om koolhydraten te stapelen. Gelukkig heb ik wel het perfecte medicijn voor handen. Het heeft twee wielen en ruïneert al je spaargeld, maar gelukkig is al die gekkigheid dan wel even de deur uit.
Beginnen met wielrennen | De checklist!
Voor de snelle starters die echt niet kunnen wachten om te beginnen met wielrennen staat hieronder een handige checklist met alle benodigdheden om te starten.
Must haves:
- Pedalen
- Schoenen
- Fietsbroek kort
- Helm
- Fietsbril
- Survival kit (bandjes, bandenspanners, minipomp, multitool)
- Bidons 2x
- Handschoenen
- (onzichtbare) Fietsbel
Optioneel:
Beginnen met wielrennen | Een fiets kopen
Hier is al zoveel over geschreven over het kopen van je eerste racefiets. En iedereen heeft zijn eigen mening. Zo heeft grimpeur.nl die ook. Vaak wordt er geadviseerd dat je al voor een paar honderd euro een mooie aluminium fiets hebt met een goedkope Shimano groepset. Beginnen met wielrennen hoeft helemaal niet zo duur te zijn wordt er dan gezegd. Met dat eerste ben ik het zeker eens. Carbon is niet heilig, wel heel vet, licht en rigide. Maar dat terzijde.
He kan prima beginnen met wielrennen op aluminium frame. Mijn advies is om niet te besparen op de groepset. Weet je van jezelf dat je serieus wil gaan beginnen met wielrennen. Dan doe je zelf een groot plezier en ga voor een kwalitatieve groepset. Begin minimaal met een 105 groep of iets vergelijkbaars. Hier heb je veel langer plezier van en mochten je wielrenambities in de sloot eindigen dan heeft de fiets nog goed zijn waarde behouden.
Een andere optie is om voor een tweedehands fiets te gaan. Dat is natuurlijk ook prima om mee te beginnen met wielrennen. Neem wel even iemand mee die verstand heeft van racefietsen. Dat kan het verschil maken tussen een kat in de zak en een subliem koopje. Qua afmontage geld hetzelfde als hierboven is omschreven. Bij een tweedehandsje heb je soms ook het geluk dat er bijvoorbeeld een Ultegra binnen je budget past. Dan kun je helemaal de blits maken.
Beginnen met wielrennen | Bespaar niet op een fietsbroek
Wielrennen en soigneren gaan hand in hand. Je zal ervan staan te kijken hoe ijdel het fietswereldje is. Geef de grootste modeterrorist een wielrenfiets en ineens is het belangrijk dat de kleuren van de fietskleding moeten matchen met het frame. Witte sokken zijn uit den boze. En met een gele fietstrui gaan rondrijden is heiligschennis. Fietsen is zien en gezien worden. En je voelt ‘m al aankomen, het aanschaffen van fietskleding is ook geen goedkoop grapje.
De beste tip die ik aan een beginnend wielrenner kan geven is om te starten in het voorjaar. Dan heb je flink wat zonnige trainingsdagen in het verschiet en je hoeft niet meteen dure fietskleding voor de winter aan te schaffen. Waar begin je mee? De fietsbroek. Dit is de basis. Koop een zwarte, NOOIT een witte. En zorg voor een goede zeem. Een goede fietsbroek maakt het verschil tussen een ontspannende rit en een helse tocht. Ga hier niet op beknibbelen. Een paar goede fietshandschoenen zijn ook geen overbodige luxe. Dit helpt om gevoelloze handen tijdens het fietsen te voorkomen. De rest schaf je aan op smaak en stem je natuurlijk feilloos af op het kleurschema van je nieuwe racefiets.
Beginnen met wielrennen | De eerste trapjes
Het zit er dik in dat je als beginner nog nooit met klikpedalen hebt gefietst. Dan is deze tip goud waard. Ga niet meteen op de openbare weg zitten stuntelen met je klikpedalen. Zet je fiets thuis langs een wand. Klim in het zadel en houd een handje tegen de muur. Nu kun je rustig even aftasten hoe dit kliksysteem werkt. Merk je dat je wel erg veel kracht moet zetten om in en uit te klikken dan is het verstandig om je pedalen wat losser af te stellen. Dat scheelt je weer een duikvlucht bij het stoplicht. Heb je de klik te pakken dan kan je fiets de weg op en ben je klaar voor de eerste trapjes.
Beginnen met wielrennen | Bekijk je vooruitgang
Mijn verslaving aan de fiets nam pas echt een vlucht op het moment dat ik gebruik ging maken van Strava. Als je gaat beginnen met wielrennen groeit je kracht en conditie nog in snel tempo. Na iedere rit kon ik niet wachten om door de app heen te scrollen om mijn tijden te bekijken. In de Strava app vliegen je de persoonlijke records dan om de oren. Het is uiterst vermakelijk om die tot in den treuren te bestuderen.
Wat veel belangrijker is dan die persoonlijke records is dat je wel blijft genieten van de sport. Beginnende wielrenners kunnen zich nogal eens verliezen in Strava en doorslaan. Snelle tijden rijden is leuk, maar let wel op je veiligheid en vergeet vooral niet te genieten van de omgeving. Zeker tijdens een heerlijke rit door Zuid-Limburg 😉
Beginnen met wielrennen is langzaam opbouwen
Let wel op, een veel gemaakt beginnersfout is dat je te enthousiast van start gaat met je versgebakken hobby. Wil je progressie maken dan moet je je lijf ook broodnodige rust geven. Joop Zoetemelk sloeg de spijker op zijn kop. “De Tour win je in bed”. Wil je die reeks aan PR’s voortzetten na iedere training zorg dan dat je voldoende rust neemt. En denk ook aan je voeding. Gooi erin waar je lijf om vraagt. Een auto kan ook op slaolie rijden, maar of die auto daar nu zo blij van wordt?
Begin met wielrennen met een doel
Beginnen is makkelijk, maar uiteindelijk doe je het toch ook ergens voor. Wil je de Cauberg op kunnen fietsen? Miscchien wel de Keutenberg? of ga je voor die bucketlist beklimmingen als de Stelvio of Mt. Ventoux? Als je een trainingsdoel voor ogen hebt dan heb je alle motivatie op zak die je nodig hebt.
Leer je fiets kennen
Die eerste prille meters op de fiets. Die van mij kan ik me nog zo voor de geest halen. Je bent dan helemaal niet bezig met snelle tijden en beklimmingen. Op de fiets blijven zitten en op tijd uit je pedalen klikken dat zijn de voornaamste prioriteiten. Met constant die angst in je achterhoofd om te vallen. Als die fiets maar niet beschadigd!
Ik zal je maar meteen uit de droom halen. Je gaat een keer vallen. Ook met uitklikken. Je bent het gewoon niet gewend. De eerste 10 stoplichten gaan waarschijnlijk prima. Want ja, het enige waar je dan aan denkt is uitklikken. Maar bij de 11e heb je je zelf waarschijnlijk al voor de gek gehouden dat je dat uitklikken wel onder de knie hebt. En dan ga je.
Heb geduld, ervaring komt met de tijd. Beginnen met wielrennen is vallen en opstaan. Hoe beter dat je je fiets kent, hoe meer plezier je eruit haalt!
Mijn eerste val was ook zo’n lomp moment. Ik stopte om een busje dat van rechts kwam voorrang te verlenen. Toen ik begon te kapseizen dacht ik. Shit! je moet uitklikken! Maar dan ben je dus al te laat.
Het geluid van het frame dat over de grond kraste ging door merg en been. Ik durfde bijna niet te kijken. Maar gelukkig klonk het erger dan dat het eruit zag. Ik denk dat mijn van schrik vertrokken gezicht er erger uitzag op dat moment. Maar dat zou je de mannen uit dat busje moeten vragen.
Maar heb geduld, ervaring komt met de tijd. Beginnen met wielrennen is vallen en opstaan. Hoe beter dat je je fiets kent, hoe meer plezier je eruit haalt. Als dat niet tacky klinkt weet ik het ook niet meer. Maar het is wel zo. Hoe meer je traint, hoe beter je gaat sturen. Die dunne bandjes lijken in eerste instantie beangstigend. Maar als je eenmaal hier aan gewend bent valt het allemaal erg mee. Vooruit dus, gaan met die banaan. Je hebt nu alle info die je nodig hebt om te beginnen met wielrennen. Gas erop!
0 reacties