Fietsketting vervangen? Wanneer? En hoe moet dat?

Fietsketting vervangen racefiets

Je fietsketting vervangen klinkt als een lastig klusje, maar met het juiste gereedschap is het zo gepiept. Als je er een beetje handig in bent heb je binnen 5 minuten je oude ketting eraf gehaald en een verse blinkende aandrijflijn erop gelegd. Maar hoe zie je of een fietsketting versleten is? En wanneer weet je dat de ketting echt aan vervanging toe is?

Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen. Ben je een fervent grimpeur die talloze kuitenbijters verslind en zijn fiets 1 x in de maand poetst? Dan zit je logischerwijs eerder tegen die 3000km aan. Schakel je niet veel en ben jij koning hardrijder op het vlakke, dan zit je uiteraard eerder tegen die 5000km aan.

fietsketting vervangen

In de praktijk is zo’n vuistregel natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken. Mijn ervaring zegt dat iedere (fatsoenlijke) fietsketting de 5000km kan halen. Zelf trotseer ik tijdens iedere rit de glooiende hellingen van Zuid-Limburg. Tijdens zo’n rit wordt er heel wat geschakeld en komen er flinke spanningen op de ketting te staan. Daarnaast doe ik netjes het onderhoud aan mijn racefiets, maar ook niet overdreven. Ik check mijn fiets even na iedere rit. In de winter ben je wat meer bezig met onderhoud. Tijdens de zomerdagen juist minder. In de zomer komt het vaker voor dat ik pas na 3 ritten mijn fiets weer eens grondig schoonmaak.

Wat gebeurt er als je je fietsketting niet tijdig vervangt?

Zoals met zoveel wielerweetjes moet je eerst een keer de fout in gaan om ervan te leren. Met mijn eerste fietsketting heb ik een goeie 11.000km gereden. Dat ging prima. Totdat mijn geweten aan me begon te knagen. Misschien werd het toch wel eens tijd voor een nieuwe ketting. Toen ik mijn fiets wegbracht voor een jaarlijkse grote onderhoudsbeurt heb ik maar meteen gevraagd om er een nieuwe ketting op te leggen. Waarop meteen het antwoord kwam. Ligt de ketting er al lang op? Anders kan het zijn dat de nieuwe ketting doortrapt op de cassette… uh oh…

Tegen beter weten in probeer je dan natuurlijk eerst met alleen een nieuwe ketting er vanaf te komen. Nu weet ik natuurlijk beter. Thuisgekomen had ik mijn fiets in de Tacx gemonteerd voor een korte trainingssessie. Op het moment dat ik de Watts opschroefde begon de ketting over de cassette te dansen. Alsof ik dat niet had aan kunnen zien komen. Zucht. Uiteindelijk toch maar een nieuwe cassette besteld en erop gelegd en het probleem was verholpen.

Hoe haal je het maximale aantal kilometers uit je overbrenging?

Je hele aandrijflijn slijt tijdens het fietsen. Cassette, ketting en crank zijn allen onderhevig aan slijtage. Een schone aandrijflijn heeft minder frictie en gaat daarom langer mee. Hier geld dus het beste advies dat de tandarts je kan geven. ‘Goed de tandjes poetsen’ en natuurlijk je ketting schoonhouden en zorgen voor voldoende smering. Wil je meer weten over het smeren van je fietsketting? Lees dan het artikel: Wax of olie? alles over je fietsketting smeren.

onderhoud fietsketting

Ketting onderhoud voor de echte purist

Wil je een stapje verder gaan dan schaf je een extra ketting aan. Zoals ik al eerder aangaf lijkt het in eerste instantie een moeilijke klus om je fietsketting te vervangen. Maar als je er een beetje handig in bent is het echt zo gefixt. Met een extra ketting kan je bijvoorbeeld om de 1000km een kettingwissel doen. Op deze manier gaan cassete en ketting minder op elkaar inslijten en haal je de maximale levensduur uit je cassette. Dit geld natuurlijk ook voor je crank.

Dit moet je onthouden

Bovenstaande tip is natuurlijk weggelegd voor de echte puristen. Als je zorgt dat je na ongeveer 3000km checkt hoe het ervoor staat met je ketting en er niet verder mee fietst dan 5000km dan ga je netjes om met je aandrijflijn. En natuurlijk goed poetsen, maar dat spreekt voor zich. Een fonkelende aandrijflijn op je racefiets is het mooiste wat er is. Je gaat er nog sneller van ook!

Gereedschap om je fietsketting te vervangen en onderhouden

Heb je nog geen gereedschap in huis om klein onderhoud aan je racefiets te doen dan is het handig om een basis toolkit te hebben. Trivio heeft een hele mooie set met daarin alles dat je nodig hebt. Met deze set gereedschap vervang je niet alleen je ketting, maar ook bijvoorbeeld je cassete, crank, pedalen etc. Als je het leuk vind om zelf aan je fietst te sleutelen is deze set superhandig.

ketting vervangen gereedschap

 

Deze set is verkrijgbaar bij bol.com

Meer informatie

 

Speciaal voor het onderhoud en vervangen van je fietsketting heb je het volgende nodig:

Fietsketting vervangen gereedschap

 

Grimpeur tip

Ga je aan de gang met het vervangen van je ketting dan is onderstaande video erg handig. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe je checkt of je fietsketting aan vervanging toe is en natuurlijk hoe je de ketting vervangt. Succes!

Grimpeur tip

Onderhoud Racefiets boekZoek je meer tips voor het onderhoud van je racefiets dan is dit boek een absolute aanrader. Dag en nacht heb ik gezocht naar een recent Nederlands boek over het onderhoud van je racefiets, maar dat is niet te vinden. Dit boek is nog het best met zijn tijd meegegaan, en bevat ook moderne ontwikkelingen als schijfremmen en tubeless banden. Het boek is rijk geïllustreerd, dus een echte Engelse talenknobbel is niet nodig.

Het boek Road Bike Maintenance is te koop bij bol.com

Meer informatie

One Reply to “Fietsketting vervangen? Wanneer? En hoe moet dat?”

  1. Bedankt voor dit interessante verhaal over vervanging van de fietsketting. Ik laat onderhoud van mijn racefiets op het poetsen na in principe altijd aan de fietsenmaker over, aangezien ik niet de handigste ben. Met de video en vooral het boek kom ik er wellicht zelf wel uit. Dat Engels is geen probleem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *