Hoe beklim je een steile klim?

Wielrenners beklimmen een verschrikkelijke kuitenbijter

Kort maar krachtig, hoe tem je een kuitenbijter? Iedereen kent ze, de meest roemruchte beklimmingen in Zuid-Limburg en België staan niet bekend om hun slopende afstanden en duizelingwekkende hoogtemeters. Ze zijn bekend omdat deze klimmen venijnige kuitenbijters zijn. Alleen al bij het aanzien van de hoogteprofielen val je bijna achterover. Maar hoe versla je zo’n klim?

Zorg dat je met een gevulde energietank aan de klim begint

Duh, logisch! Maar zeker het benoemen waard. Zorg dat je de route die je fietst een beetje kent en hou wat energie over voor die lastige kuitenbijter. Als je er al doorheen zit voor je begint kan het een lijdensweg naar boven worden.

Kies het juiste verzet

Voordat de klim start heb je wellicht al tijd om een stukje vooruit te kijken en de klim in te schatten. Als we het over een echte kuitenbijter hebben doe je er sowieso verstandig aan om naar je binnenblad te schakelen voordat het echt steil begint te worden. Door de juiste versnelling tijdig te kiezen neem je momentum mee en rij je zo efficiënt mogelijk de klim op.

Schakel je te zwaar dan wordt het stoempen, te licht dan trap je op een koffiemolentje. Het doel is een versnelling te vinden die je soepel kan ronddraaien.

In of uit het zadel

 Iedere fietser heeft zo zijn eigen voorkeur. Over het algemeen is de meest efficiënte manier om een steile klim te overwinnen uit het zadel. Dit geeft je het voordeel dat je je gewicht beter kan gebruiken om de pedalen rond te trappen. Zorg dat je op het steile stuk kan gaan staan zo lever je de meeste power op de pedalen en hijs je jezelf over het zwaarste punt heen.

Is het wegdek nat of klim je over kasseien dan is het een ander verhaal. In deze omstandigheden is het belangrijk dat je druk op je achterwiel houdt om doorslippen te voorkomen. Dit is het echte stoempwerk. Lukt het je niet om in een rechte lijn naarboven te rammen dan kan je altijd gaan zigzaggen, je zou niet de eerste zijn die op deze manier de Keutenberg heeft bedwongen. Let wel op dat je dit niet doet op een klim als de Cauberg, voordat je het weet zigzag je jezelf onder een bus.

Zittend een steile helling beklimmen kan je wel goed trainen. Zoek een mooi lopende beklimming of een open stuk weg met flink wat tegenwind en gooi een versnelling erop die eigenlijk net iets te zwaar voor je is. Probeer dit een tijdje vast te houden. Herhaal dit trucje regelmatig tijdens een rit en je merkt dat je meer power in je benen ontwikkeld.

Hou je koppie erbij

 Een goede voorbereiding is het halve werk. Pep jezelf op om die smerige klim op te scheuren. Als je ervan overtuigd bent dat je het asfalt aan gort kan rijden en een zwarte streep van onder tot boven over de helling kan leggen dan lukt het je waarschijnlijk ook.

Laat je het hoofd hangen dan sta je al met 1 -0 achter. Als je er zelf niet in geloofd werken de benen meestal ook niet mee. Val die klim aan met alles wat je hebt. En voorkom een ‘walk of shame’. Dat gebeurt jou toch niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *