Koekoeksberg | De beklimming van de Koekoeksberg

Net buiten Voerendaal in het Zuid-Limburgse gehucht Winthagen ontspringt een leuke en vrij onbekende beklimming. De Koekoeksberg. In principe zijn het zelfs twee beklimmingen verspreid over de afstand van deze straat. Dit maakt de Koekoeksberg een echte tweetrapsraket. Ga je wielrennen in de omgeving van Voerendaal dan is een bezoek aan deze helling een must.

Waarom dat deze klim zo onbekend is? Het gehucht Winthagen van waaruit in totaal 4 beklimmingen ontspringen, waaronder de Koekoeksberg, ligt pal tussen twee grote toegangswegen richting het Heuvelland. Aan de Westzijde van het gehucht loopt de Karstraat vanuit Ransdaal naar het Heuvelland. Aan de Oostzijde is het de Bergseweg die je Zuidwaarts brengt.

Beide toegangswegen zijn weinig inspirerende klimmen voor wielrenners, maar toch een stuk populairder dan de Koekoeksberg als je Strava erop nagaat. Ten tijde van dit schrijven is de Bergseweg door 17.500 Strava gebruikers bedwongen. De Karstraat krijgt de kroon en is door maar liefst 45.000 Strava gebruikers ontdekt. En dan dat mooie stukje Zuid-Limburg dat precies tussen deze twee grijze muizen in ligt. De Koekoeksberg heeft inmiddels een schamele opkomst van 6.250 Strava fietsers vergaard. Daar mag verandering in komen!

De beklimming

De afslag naar de voet van de klim zou je bijna missen als je door het gehucht Winthagen rijdt. Je moet goed opletten wanneer je tussen de huizen fietst. Kom je vanuit de richting Voerendaal, dan is het de eerste afslag aan je rechterhand. Vanaf Ubachsberg is het de eerste afslag links. (Zoveel afslagen heeft Winthagen niet).

Op het moment dat je ver genoeg bent geklommen om over de bermwanden heen te turen begrijp je meteen waarom de Koekoeksberg zo’n pareltje is.

Eenmaal de bocht om zie je meteen waar je aan toe bent. Het hellingspercentage is zeker niet schrikwekkend met gemiddelden van 5 à 6%. Op de Koekoeksberg is het zo gezegd “lekker klimmen”. Maar de eerste honderd meter zijn nog weinig inspirerend. Vanaf de voet fiets je vanuit het gehucht een stukje holleweg in dat zo typisch is voor het Heuvelland. Leuk als je dit soort wegen niet in je eigen omgeving hebt. Maar daarvoor kom je niet richting Zuid-Limburg. De beloning voor de geleverde arbeid komt echter al snel. Op het moment dat je ver genoeg bent geklommen om over de bermwanden heen te turen begrijp je meteen waarom de Koekoeksberg  zo’n pareltje is.

Nadat het eerste gedeelte van de Koekoeksberg in de kuiten zit begint het grote genieten. Uitzicht! Terwijl je het weidse landschap in je opneemt zul je ook zien dat er een afslag naar links op deze helling ligt. Hier kun je verder omhoog klauteren via de Hooggats. Ook een leuke klim, maar deze afslag fietsen we vandaag voorbij. De Koekoeksberg heeft namelijk nog een leuke verassing prijs te geven. Het huzarenstukje is de korte maar lekkere afdaling die je kan gebruiken om jezelf het laatste steilere gedeelte van de beklimming op te lanceren. Boven aan de afdaling zie je al pecies hoe het asfalt zich een weg door het glooiend landschap omhoog kronkelt.

Maar ook al geef je vol gas op de afdaling en heb je nog zoveel vaart. Het zal je niet lukken om lekker uit te bollen tot aan de top. Je moet nog even op de pedalen gaan staan om de laatste hoogtemeters te verslinden.

Ook al geef je vol gas op de afdaling en heb je nog zoveel vaart.
Het zal je niet lukken om lekker uit te bollen tot aan de top.

Boven kom je uit op het laatste stuk van de eerder genoemde Karstraat. Fiets je rechtdoor dan stort je meteen de steile afdaling van de Vrakelberg in. Let hier wel op. Los van het gevaar van zwalkende tegenmoetkomers, heb je maar kort de ruimte om vaart te minderen tot de doorgaande weg aan de voet. Meer trek in mooi uitzicht? Duik dan niet de Vrakelberg af maar neem op het kruispunt de afslag rechts. Je zet dan koers richting de afdaling van de Fromberg. Hier vind je volgens Grimpeur één van de mooiste uitzichten van het Heuvelland.

Profiel van de Koekoeksberg

Download file: Koekoeksweg.gpx
Hoogteprofiel-beklimming-Koekoeksberg
Grimpeur tip

Vanuit Winthagen ontspringen 4 beklimmingen. De Koekoeksberg, Hooggats, Geerweg en Wachelderberg. Voor de liefhebber van een echte kuitenbijter is de Wachelderberg een leuk alternatief voor de naastgelegen Bergseweg. Met 300 meter tegen de 10% en uitschieters daarboven is dit een lekkere klim voor de krachtpatsers.

Colofon
Tekst & beeld: © GrimpeurKleding:

Uit onze webwinkel:

Adsense

Ook interessant

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...