Zonder minipomp op je racefiets stappen is geen slim plan. Al zullen we het allemaal al een keer gedaan hebben. Daar sta je dan, je fietsband zo plat als een dubbeltje en je pompje ligt nog thuis op de keukentafel. Jammer joh… Met een beetje geluk kom je een behulpzame wielrenner tegen die wel voorzien is van zo’n handige draagbare minipomp. Anders zit er niets anders op dan hulptroepen inschakelen.
Lezyne Road Drive M
[maxbutton id=”7″ url=”https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=56922&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fp%2Flezyne-road-drive-medium-minipomp-aluminium-presta-schrader-ventiel-zwart%2F9200000023961336%2F&name=Lezyne%20Road%20Drive%20Medium%20-%20Minipomp%20-%20Aluminiu…” ]
Een goedkope minipomp…
Natuurlijk is de aanleiding van dit artikel dat ik onlangs ook langs de weg stond met een platte band. Ik fietste op een heerlijk afgelegen landweg toen ik ineens een sis vanuit mijn achterwiel hoorde slingeren. Dat wordt een bandenwissel. Ik had wel een minipomp bij de hand, dus in eerste instantie was er nog geen vuiltje aan de lucht.
Gelukkig was de buitenband nog prima, het binnenbandje was zo vervangen. Nu nog 8 bar erin krijgen. Je raad het al. Hier begint de ellende… Ik had een minipomp bij me. Zo’n goedkoop modelletje van Pro die ik nog nooit gebruikt had. In eerste instantie paste de pomp niet op een Frans ventiel (Presta), maar daar had ik gelukkig een verloopstukje voor.
Krijg maar eens 8 bar in je band met een minipomp!
De miserie begon pas echt toen het op pompen aankwam. De minipomp kreeg bijna geen lucht in de band. Je moet hard op het ventiel drukken om de lucht niet te laten ontsnappen. En na drie keer pompen wist ik ook al dat die 8 bar nooit gehaald ging worden. Met deze minipomp kon ik de band oppompen tot het niveau “thuiskomertje”. Maar zelfs dat heb ik niet gehaald. Door het harde drukken op het ventiel brak het over en was mijn reservebandje ook onbruikbaar. Het Pro pompje is in de dichtstbijzijnde vuilnisbak beland en mijn fiets in de achterbak van de auto nadat mijn vriendin me uit mijn lijden heeft verlost.
Dus wielervrienden. Er kan weer een oude uitspraak van stal worden gehaald. Goedkoop is duurkoop! En ik hoop niet dat je bij dit artikel bent uitgekomen nadat je een vergelijkbaar scenario hebt meegemaakt. Je bent in ieder geval opzoek naar een goede minipomp voor je racefiets. Daar heb ik door mijn hardleerse karakter nu wel een gouden tip voor.
Een nieuwe minipomp aanschaffen. Als je deze draagbare pomp gaat gebruiken voor de racefiets dan moet de minipomp aan een aantal criteria voldoen. Anders wordt het weer één grote ergernis wanneer je langs de weg staat met een leeggelopen fietsband.
De minipomp checklist
- De minipomp moet compact zijn zodat het pompje makkelijk mee is te nemen in je fietstrui of zadeltas. Of wanneer soigneren je niets uitmaakt. Goed is te bevestigen op het frame van je racefiets zonder dat het je stoort.
- Met een minipomp moet je minimaal weer 8 bar in je band kunnen persen. Zo kun je tenminste je weg weer vervolgen en zit je niet opgescheept met een zachte band met veel rolweerstand.
- Minipompen die je direct op je ventiel plaatst kunnen je ventiel breken als je onvoorzichtig bent. Zeker bij hogere ventielen. Neem een minipomp met een verloopslangetje dat je op het ventiel kan draaien. Zo ontsnapt er geen lucht tijdens het pompen en loop je geen risico om je ventiel te slopen.
- De minipomp moet op Frans ventiel (Presta) passen. Vrijwel alle racefietsbanden maken gebruik van dit type ventiel.
- Misschien niet voor iedereen even belangrijk. Maar een lichte minipomp is natuurlijk wel fijner. Zeker als je de pomp meedraagt in je achterzak.
Lezyne Road Drive M Minipomp
Mijn zoektocht is uiteindelijk uitgekomen bij een draagbare pomp van het merk Lezyne. De Lezyne Road Drive M gaat nu iedere fietsrit met me mee in de achterzak van mijn fietstrui. Er zit trouwens ook een houder bij om de minipomp op je frame te monteren. Maar ik heb het punt nog niet bereikt dat ik mijn frame wil voorzien van attributen.
Deze minipomp is in 3 maten verkrijgbaar, S, M en L. Ik heb voor de M gekozen omdat deze pomp nog steeds goed draagbaar is en wat meer pompvolume heeft dan de S versie. Dan sta je je niet zo in het zweet te werken wanneer je je nieuwe binnenband weer op 8 bar wil krijgen 😉 De L is een beetje onhandig qua formaat. Is niet meer echt een minipomp te noemen zeg maar.
Over bars gesproken. Deze minipomp kan er 11 in je binnenband krijgen. Die heb je natuurlijk niet nodig, maar het zegt wel genoeg over de pompkracht. Daar stond ik echt van te kijken. Je fietsband weer op 8 bar krijgen is een fluitje van een cent.
En dan het grootste genot, je zit je niet meer de pleuris te duwen op je ventiel om er lucht in te krijgen. Het meegeleverde slangetje is echt ideaal. Dit zit trouwens heel praktisch opgeborgen in de behuizing van de pomp.
Ik durf deze minipomp bij iedere wielrenner aan te bevelen. Qua prijs is deze Lezyne Road Drive M een stukje duurder dan de instapmodellen. Het kost wat, maar je bespaart wel op ergernissen langs de weg. Er zijn wellicht ook nog lichtere carbon varianten verkrijgbaar, voor als marginal gaines jou ding is. Maar dit portable aluminium beestje gets the job done, en daar gaat het om.
0 reacties