Bergenhuizen |De beklimming van Bergenhuizen

Bergenhuizen, dit is zo’n klim die je waarschijnlijk niet zo bekend in de oren klinkt. En dat kan prima. Deze beklimming is een echte underdog. Overschaduwd door de bekende steile beklimmingen van Zuid-Limburg als de Keutenberg en Cauberg. Maar fiets je in de omgeving van Sint Geertruid dan is dit de klim die je moet temmen. Bergenhuizen is een heerlijke autoluwe weg met een stevige bite.

Deze klim hoort thuis in het lijstje verrassingen van Zuid-Limburg. Die verassing zullen je benen ook voelen als je het asfalt van Bergenhuizen betreedt. Deze klim past goed thuis in een rijtje beklimmingen als Snijdersberg, Groenendalsbergweg en de Sweikhuizerberg. Dit zijn de wat onbekendere krachtpatsers. Je kent ze niet, maar als je ze op fietst vergeet je ze nooit meer!

De beklimming van Berenhuizen in Noorbeek

De klim

Je vindt deze uitdagende klim tussen Mheer en Noorbeek. Kom je vanuit Mheer dan daal je de Grensheuvel af en sla je eenmaal onder gekomen meteen de eerste afslag linksaf. Vanuit Noorbeek herken je de afslag meteen aan het witte Jezus kruis dat op de hoek van de afslag geparkeerd staat. Tijd voor een gebedje heb je echter niet. Als je de bocht om raast richting deze helling kan je beter zorgen dat je snel terugschakelt naar een licht verzet.

De beklimming begint namelijk meteen stevig omhoog te lopen. Het is alsof je tegen een schans rijdt. In de eerste 200 meter loopt het asfalt al meteen tegen een piek van 14% aan. Dan zijn je benen meteen goed wakker. De volgende 300 meter mag je met een gemiddelde van rond de 10% lekker verder harken. Kom je hier met frisse beentjes boven dan zit het wel snor met je conditie. Maar voor de meeste ridders te fiets is het toch even uitpuffen als de top van Bergenhuizen is bereikt.

Op de top heb je in een afstand van nog geen 500 meter 43 hoogtemeters overwonnen. Dat tikt lekker aan. Zoek je nog zo’n krachtpatser in de buurt dan kun je terecht bij de Grensheuvel. Wanneer je vanuit Noorbeek richting Bergenhuizen fiets sla je niet af, maar blijf je de grote weg volgen. Je merkt vanzelf wel wanneer deze stevig omhoog begint te lopen. Dan is de beklimming van de Grensheuvel al begonnen.

Profiel van Bergenhuizen

Adsense

Ook interessant

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...