Tweedehands racefiets kopen? Hier moet je zeker op letten!

Dus je bent opzoek naar een wielrenfiets, dat is altijd een goed idee! Maar wat als je een tweedehands exemplaar wil kopen. Wat zijn dan de valkuilen? Een gebruikte racefiets kan er voor het ongetrainde oog uitzien als nieuw. Daarom helpen we je graag met een aantal handige tips om dat perfecte tweedehands juweeltje te spotten. Grimpeur legt uit waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands wielrenfiets.

Let op!

Het eerste punt waar je rekening mee moet houden, nog voordat je een fiets hebt gevonden, is dat er altijd een risico bestaat dat je een kat in de zak koopt. Een tweedehands wielrenfiets kan er prachtig uitzien, maar als je je niet verdiept in de werking van de mechanische onderdelen kan het ook een compleet afgetrapt barrel zijn. Dit is zonde om te kopen. Waarschijnlijk was je beter af om een nieuwe fiets te kopen. Heb je kennis van fietsen of ken je iemand die weet waar je op moet letten dan heb je de grootste kans dat je een koopje scoort.

Waar koop je de tweedehands racefiets?

Wielrennen is populair, tegenwoordig kun je op veel manieren aan een goede tweedehands wielrenfiets komen. Let wel op waar je de fiets koopt. Het maakt nogal een verschil of je de fiets via via aangeboden krijgt, via Marktplaats vindt of bij een specialist koopt. Koop je particulier ben dan altijd op je hoede, vaak verteld de manier waarop de fiets gepresenteerd wordt of de garage/berging waar de fiets in staat al genoeg. Een goede racefiets is met liefde behandeld. Dit zie je meteen. Schittert de ketting in het licht, is de fiets netjes gepoetst en zijn alle bewegende onderdelen schoon en gesmeerd. Dan is het de moeite waard om eens te kijken of deze fiets de jouwe kan worden.

Het frame

We beginnen met het frame. We focussen even niet op krasjes of kleine cosmetische schade. Hier moet je zelf in overwegen of je de gebruikssporen acceptabel vindt. We focussen op grotere beschadigingen die je ten alle tijden wil vermijden. Let op of het frame nergens verbogen is, of er roestplekken zijn of deuken inzitten. In het geval van een carbon frame let op scheuren, zelfs kleine haarscheurtjes.

Wielen

Geef een draai aan beide wielen en kijk goed of er geen slag in het wiel zit. Een minimale afwijking is acceptabel en recht te zetten door de spakenspanning aan te passen. Check ook of de spaken op spanning staan. Zitten ze erg los dan is dit wiel waarschijnlijk versleten.

Pak het wiel aan de bovenzijde vast en beweeg het horizontaal van links naar rechts om te kijken of er speling in de lagers zit. Een ander belangrijk punt is het remoppervlak op het wiel. Dit moet vlak zijn. Is dit hol en ingesleten dan betekent dit dat dit wiel zijn beste tijd heeft gehad. Als je toch met de wielen bezig bent check je ook even de buitenbanden. Kijk of deze nog mooi egaal zijn of dat er scheurtjes of slijtplekken zichtbaar zijn.

Balhoofd

Is het frame en de wielen in orde, dan gaan we kijken naar het balhoofd. Ga over de fiets heen staan en knijp in de voorrem. Beweeg de fiets nu naar voren en naar achteren terwijl je de rem inhoudt. Als je iets hoort tikken zit het balhoofd waarschijnlijk los. Dit is geen kostbare reparatie, maar zegt wel iets over de staat van onderhoud van de fiets.

Groepset

Next up, de groepset. Kijk eerst naar de algemene staat van onderhoud. Een groepset die met liefde is behandeld is schoon. Is de ketting pikzwart en kun je aangekoekte zwarte slurrie tussen de cassettebladen uitlepelen? dan is de kans groot dat deze groepset zijn beste tijd heeft gehad.

Ziet het erg goed uit, dan is het tijd om een rondje te gaan fietsen! We gaan schakelen. Probeer alle versnellingen uit en check of het schakelen soepel verloopt. Vergeet ook niet op het binnen en buitenblad te schakelen om de voorderailleur te testen. Loopt dit allemaal soepel? Perfect dit is een goed teken, hoor je her en der wat geratel dan hoeft dit ook nog geen probleem te zijn. Beweeg dan de derailleur handmatig van links naar rechts om te kijken of deze soepel beweegt en terugveert. Als dit zo is ligt het geratel waarschijnlijk aan de afstelling en is dit makkelijk te verhelpen.

Gaat het overschakelen stroef en is de reactie op het schakelen traag dan kunnen de versnellingskabels versleten zijn. Mochten deze al wat ouder zijn dan is het sowieso een goede investering om deze te laten vervangen. De kosten hiervoor zijn niet zo hoog, en je fiets schakelt weer als nieuw.

Remmen

Als je toch op de fiets zit check je de remmen natuurlijk ook meteen. Remblokjes met nog genoeg remvlak erop zijn natuurlijk altijd meegenomen. Maar belangrijker is dat ze goede stopkracht hebben en makkelijk terugspringen op het moment dat je de rem loslaat. Er is niks vervelender dan een aanlopende rem.

Als laatst bekijken we de groepset van wat dichterbij. Pak een trapper vast en rammel er eens mee van links naar rechts. Er mag geen speling zitten in de trapas. Dit is een kostbare reparatie. Kijk ook of de tandjes van de voorste kettingblad(en) en cassete niet zijn versleten. In goede staat zijn de tandjes aan de bovenzijde afgevlakt. Een versleten crank is ingesleten en puntig.

Ketting

Dan blijft alleen de ketting nog over. Schakel naar het buitenblad en probeer de ketting van de crank af te trekken er mag een halve centimeter speling inzitten. Trek je de ketting makkelijk verder los dan is deze aan vervanging toe.

Neem iemand mee die er verstand van heeft

De laatste tip spreekt voor zich. Heb jezelf niet zoveel verstand van wielrenfietsen of ben je zelfs opzoek naar je eerste wielrenfiets. Neem dan iemand mee die de fiets kan chekken. Deze persoon kan je ook een goed advies geven. Wellicht moeten her en der wat onderhoud worden gepleegt aan de fiets maar wegen de kosten makkelijk op tegen de aanschaf van een nieuwe. Iemand met ervaring prikt hier zo doorheen.

Uit onze webwinkel:

Adsense

Adsense

Ook interessant

De échte Bemelerberg.

De échte Bemelerberg.

De Bemelerberg had al een iconische status. Maar is tegenwoordig nog een beetje specialer geworden. Deze sierlijk...

Beproef je talent op Watersley

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...

2 Reacties

  1. Ivan

    Zelf ben ik meer van de gewone fiets. Mijn zoon is echter enthousiast wielrenner. Hij wilde van zijn zakgeld een tweedehands racefiets kopen. Ik heb een veto gesteld tegen Marktplaats. In het dorp bij ons zit nog een ouderwetse fietsenmaker. Die verkocht ook tweedehands racefietsen en hij keek ze ook meteen na. Mijn zoon heeft een prima koopje kunnen doen. Je kunt in alles overdrijven, ook besparen.

    Antwoord
  2. Vincent Rondwijk

    Bedankt voor het delen van deze tips om een tweedehands fiets te kopen. Ik zou dit voorjaar ook graag weer willen fietsen omdat dit erg goed kan in mijn omgeving. Ik ga in ieder geval iemand inschakelen die wat meer verstand heeft, zodat ik een goede aankoop doe.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *