Wielrennen tegen de wind, zo pak je dat aan!

Wind Nederland en wielrennen het is een haat liefde verhouding. Eraan ontkomen is schier onmogelijk. En ook al balen we ervan dat het hard waait, als wielrenners zijn we trots als we de wind hebben getrotseerd. De “Dutch mountains” wordt de bijna altijd aanwezige weerstand van de wind geroemd. Want buiten Zuid-Limburg en het Oostelijke grensgebied zijn er weinig plekken waar we op de zwaartekracht kunnen rekenen voor dat beetje extra weerstand. Wind in Nederland, een kwelgeest, gangmaker en trainingsmaat. We moeten er maar het beste van maken. Dit artikel kan je daar een zetje bij geven.

Navigatie wielrennen wind
De gouden regel, fiets eerst wind tegen en zorg voor wind mee richting huis!

Plezierig wielrennen met tegenwind
Net zoals de Ierse heer Francis Beaufort gefascineerd was door de wind schuilt er ook in iedere wielrenner een kleine meteoroloog. Windkracht en windrichting bepaalt vaak de route die we fietsen. De gouden regel blijft, wind tegen op de heenweg, daarna met de  wind mee terug naar huis. Zeker als je alleen op pad gaat met de racefiets is deze optie een verstandige. Houd dus rekening met de windrichting en navigeer je route eerst tegen de wind in.

Racefiets kleding windstopper
Zorg voor een strak passende outfit, zo vang je de minste wind tijdens het fietsen.

Wielerkleding bij wind
De keuze voor je wielerkledij is belangrijk. Blijf weg van alles dat flappert en zorg allereerst voor een strak zittende outfit. Dit zal je geen windeieren leggen. Een echt goede aanbeveling is het aanschaffen van een gilet met windstopper en een fijne hoge kraag. Bij koudere omstandigheden is een longsleeve met windstopper een goede investering. Die winddichte laag voor je romp maakt het verschil tussen een plezierige rit en een verbitterde. De investering is het zeker waard. 

De wind als trainingsmaat
Zoek een fijne N-weg met wind tegen en je kan tijden aan een stuk “boren”. Op deze manier de benen op spanning houden is een prima klimtraining. Want echt lang klimmen kunnen we in Nederland niet. De mindere goden kunnen zich op de Zuid-Limburgse Camerig makkelijk een kwartier amuseren, maar de rappere mannen halen hier als snel minuten van die klimtijd af. Dan klinkt 5 Beaufort ineens als een krachtige opponent!

In de beugels!
Ook al heb je een aalgladde aerobike, je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor de meeste luchtweerstand. Maak het lichaamsoppervlak dat de wind raakt dus zo klein mogelijk. Fiets onder in de beugels en draai je ellebogen naar binnen om zo weinig mogelijk wind te vangen.

aero upgrades wielrennen tegenwind
Upgrade je racefiets om weerstand van de wind te verminderen.

Aero upgrades voor het fiets
Heb je geen aerobike maar wil je je racefiets wel meer aerodynamisch maken dan zijn een aerostuur of zadelpen mooie upgrades. Met je wielen kun je het meeste aerodynamisch effect bereiken. Een paar snelle carbon velgen slaan al snel een deuk in het spaarboekje, maar er zijn tegenwoordig ook alternatieven in aluminium uitvoering. Deze zijn een stuk budgetvriendelijker. Overdrijf niet met de hoogte van je velg. Komt de wind van opzij dan zijn hoge velgen juist een nadeel. Een velghoogte van 35 tot 40mm is hoog genoeg. Houd bij de aanschaf van wielen ook rekening met het type remmen van je racefiets! 

Aero fietskleding en accessoires
Het aerosuit is niet meer weg te denken uit het profpeloton, maar gaat voor de meeste recreanten een stapje te ver. Er zijn wel kleine dingen die je kunt doen om je outfit net wat makkelijker door de lucht te laten klieven. Hoge aerosokken zien er niet alleen zeer gesoigneerd uit. Het is ook een kleine “marginal gain”. Zo ook overschoenen. Er zijn ook fietshelmen verkrijgbaar met inzetstukken voor de ventilatieopeningen. Dan heb je in de zomer toch koeling, maar op een gure dag met veel wind maakt dit je rondje wielrennen een klein beetje sneller.

Grimpeur tip

Met een stevige wind uit het Zuiden kun je met deze route je lol niet op. Dan is het echt beuken tegen de wind langs de Maasoever. Maar zonder wind is dit parcours met een vlakke aanloop en heuvelachtig slotstuk natuurlijk ook de moeite waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *