Ook al is het hartje winter, op een prachtige winterdag kan je prima wielrennen. Iedereen kent die koude januari dagen wel. Strakblauwe hemel, ijskoud, maar met het winterzonnetje op je gezicht is het echt genieten. Haal die racefiets maar van stal. Met de juiste fietskleding aan zijn dit topdagen voor een heerlijke fietsrit met je wielervrienden.
Kou zit tussen de oren
Althans een deel daarvan. Als je in de winter gaat wielrennen zijn de eerste paar minuten altijd even doorbijten. Hier moet je jezelf overheen zetten. Maar als het tussen de oren goed zit dan is de drempel kleiner om naar buiten te gaan. Sleep jezelf maar eens over die drempel heen. Als je lijf eenmaal warm is en je bent een eindje van huis dan kan een winterrit heel veel voldoening geven. De volgende keer stap je dan makkelijker op de fiets.
En nog een wijze tip. Als je na een paar kilometer wielrennen merkt dat je het echt niet warmer krijgt, dan zit het er dik in dat je toch niet warm genoeg aan bent gekleed. Ben niet eigenwijs en fiets gewoon verder. Als je 40 kilometer van huis bent en je bent helemaal bevangen door de kou. Dan wordt de terugreis een lijdensweg op kruiptempo. Ik kan het weten. Probeer dan maar eens een heuveltje over te komen!
Kies je dagen uit
Niet iedere winterdag is geschikt om te gaan wielrennen. Kies de juiste dagen uit om je trots op twee wielen van stal te halen. Wat ik het meest belangrijk vind is dat er geen ijs of pekel op de weg ligt en het asfalt fijn droog is. Er zijn enkele pedaalridders die zelfs met dit weer de open weg gaan. Maar ik zoek mijn heil dan toch liever op de mountainbike of fietstrainer (als ik echt geen zin heb). Om lekker te wielrennen in de winter kies je beter een dag uit in een periode waar het al wat langer droog is. Als het dan ook nog windstil is en het zonnetje breekt door dan is dat echt genieten.
Fietskleding voor in de winter
Het mag voor zich spreken dat je je warm aandoet wanneer je in de winter op je racefiets stapt. Zorg dat je voldoende lagen over elkaar heen hebt zodat je ook wat kan uittrekken op het moment dat je het te warm krijgt. Dit is vaak echt moeilijk in te schatten op een winterdag.
Besluit je om een rondje te gaan wielrennen? Neem dan altijd een windjack mee. Dit maakt het verschil tussen een heerlijke rit of stoempend thuiskomen als een ijslolly.
Verder zijn overschoenen, een paar heerlijke merino wollen sokken en een goede warme fietsbroek geen overbodige luxe. Zelf fiets ik in de winter altijd met handschoenen met open vingertoppen. Als ik warmgefietst ben heb ik niet zoveel last van de kou aan mijn handen. Ik vind dit fijner omdat ik met open handschoenen meer grip heb op de remmen dan met echte winterhandschoenen. Maar dat is voor iedereen anders.
Vergeet niet te eten
Tijdens een rit in de winter is dit net zo belangrijk als dat je in de zomer gaat wielrennen. Neem genoeg eten mee! In de winter werkt je lijf als een hoogverbrandingsoven. Je verbruikt niet alleen energie om je fiets tegen de hellingen op te stoempen. Maar je lichaam is ook nog eens druk in de weer om de hele zaak op temperatuur te houden. Rij maar eens de Cauberg op rond het vriespunt. Wedje maken dat de damp dan van je hoofd afkomt als je aan de top staat.
Vergeet die Strava KOM’s en PR’s
Zet daar maar een streep door. In de winter is de kans klein dat je een KOM of PR pakt. Geniet maar gewoon van een fijn rondje wielrennen op een heldere winterdag. In de zomer mag je je weer druk maken over je prestaties. Winterritten doe je echt om je conditie op pijl te houden. Je lijf presteert sowieso slechter in deze temperaturen en daarbij komt ook dat het gewicht van de fietskleding die je aanhebt niet meehelpt bij het zetten van snelle tijden. Wielrennen in de winter is trainen. Hier leg je een goede basis voor het komende seizoen. In de zomer kan je weer pieken.
Ga wielrennen met een doel
Geen zin om de weg op te gaan ook al is het prachtig winter weer? Dan heb je waarschijnlijk niks om handen. Als je een trainingsdoel hebt dan zet je jezelf toch net wat sneller over die drempel heen. Schrijf je in voor de Amstel Gold Race of ga met je fietsvrienden in het voorjaar de Mont Ventoux beklimmen. Dat helpt je wel in het zadel.
Maak je fiets winter-proof
Het is onzin om met je dure carbon velgen het barre winterweer te trotseren. Dat is ook helemaal niet nodig, voor de snelheid hoef je het dit jaargetij niet te doen. Je auto heeft nu waarschijnlijk ook winterbanden en een setje wintervelgen eronder liggen. Dat kan je met je fiets natuurlijk ook doen. En check je bandjes ook even. Een nat wegdek heeft minder grip dan een warme lap asfalt in de zomer. Daar hoef je geen formule 1 coureur voor te zijn om dat te snappen. Iets bredere banden met wat meer profiel geven je in de winter meer controle over je fiets.
Ga wielrennen met een groep
Op een ijskoude winterdag in je eentje gaan wielrennen kan een mentale uitputtingsslag worden. Kilometers met je kop in de wind en je benen die alsmaar kouder worden. Dat is geen pretje kan ik je vertellen. Neem wat fietsmaten mee die je ook eens af en toe uit de wind kunnen houden en dit hele tafereel wordt een stuk aangenamer.
Kies eens de mountainbike in plaats van de wielrenfiets
Als het weer echt niet te harden is dan pas ik voor een rondje wielrennen. No way dat je mij dan op de openbare weg tegenkomt. In de winter worden er veel MTB-toertochten georganiseerd. Ik heb lang geroepen dat ik geen mountainbike hoefde, ik zweerde bij mijn wielrenfiets. Toch ben ik overstag gegaan en was meteen verslaafd, zo ging dat trouwens ook met wielrennen bij mij. Eerst glashard ontkennen en daarna volledig erin opgaan.
Maar als je met een mountainbike door het bos fietst ben je even in een compleet andere omgeving. Je bent niet zo blootgesteld aan de elementen en je bent lekker druk bezig. Dit is veel intensiever. Je trekt constant korte sprintjes, gaat bergop, bergaf en moet constinu scherp zijn om obstakels op je pad te vermijden. Je gaat er ook nog eens een stuk beter van sturen. Die behendigheid neem je weer mee op je wielrenfietsje
Pas je route aan, de grotere open wegen zijn sneller droog
Op een winterdag is het verstandig om die leuke holle wegen en bospaadjes te vermijden. Vaak zijn deze wegen slechter begaanbaar. Ik heb er altijd een ontzettende hekel aan als ik met mijn gepoetste fiets zo’n paadje induik en binnen luttele seconden de hele zooi weer besmeurd heb met modder. Met mijn mountainbike kan me dat geen fluit schelen. Maar mijn goede wielrenfiets is een luxepaardje. Die moet altijd blinken.
Dus pas je route aan naar wegen waarvan je weet dat ze goed begaanbaar zijn. Vermijd afgelegen weggetjes. Zeker in het bos is het wegdek vaak nat en staan er plassen. Dan hoef je ook niet zo’n lelijk spatbord te monteren. Een ass-saver is ok. Maar spatborden zijn voor stadsfietsen.
Poets je fiets na een rondje wielrennen, ook in de winter
Geen smoesjes, in de zomer vind je het zeker niet erg om na je rit nog even wat tijd met je fiets te spenderen. Even lekker die ketting poetsen en het het frame laten blinken. Dan staat je trots weer in de garage te fonkelen voor je volgende epische rit.
In de winter is dit een ander verhaal. Als ik naar mijzelf kijk dan smijt ik mijn fiets het liefst meteen in de garage en ga ik me meteen lekker warm douchen. Helaas is dit funest voor je fiets. Als je meteen onder de douche springt is de kans vrij klein dat die fiets nog gepoetst gaat worden. Althans, zo werkt het bij mij.
In de winter wordt je fiets veel viezer dan s ‘zomers. Dus geef je fiets even een goede poetsbeurt als je thuiskomt. Gooi even de tuinslang erop en haal een emmer sop. Droog je fiets en met name je ketting ook even af zodat er geen water op blijft staan.
Stop ook eens voor koffie of soep!
Als je in de winter met een groep gaat wielrennen kan je er net zo goed een leuk uitje van maken. Stop tijdens je route ook eens even om op te warmen en bij te tanken. Want voor de snelheid of prestaties hoef je het in de winter niet te doen. Zorg maar dat je conditie op pijl blijft en stop ook eens af en toe voor een bourgondisch momentje. Achteraf mag er best een pilsje gedronken worden, je bent toch met de fiets.
Ga voorbereid de weg op
Vrieskou is funest voor het wegdek. In de winter heb je veel meer last van kleine steentjes en andere troep die op de weg liggen. Ga je wielrennen in de winter, zorg dan altijd dat je een extra binnenbandje bij je hebt. Want rij je s ‘winters plat en heb je geen bandje bij, dan ben je mooi de sjaak. Daar sta je dan te bibberen langs de weg. Ik hoop dat je een telefoon of wat taxigeld hebt meegenomen. Succes met thuiskomen!
0 reacties