Je ketting trapt door! Vervelend. Tijdens het fietsen kun je veel last hebben van een ketting die niet goed op zijn plek blijft liggen. Je wil op je racefiets kunnen vertrouwen. Zeker wanneer je de wattages opvoert of snel wil schakelen moet die ketting goed reageren en ronddraaien op het door jou gevraagde verzet. Heb je hier last van dan kan het vaak best een karwei zijn om de precieze oorzaak te vinden. Tijd dus om die doortrapte ketting te fixen! Hieronder staan een aantal tips die waarschijnlijk de oorzaak zijn van jouw doortrappende fietsketting.
De ketting trapt door
Een fietsketting kan op veel manieren doortrappen. De manier waarop dit gebeurt zegt vaak al veel over het probleem. Trapt de ketting door op de cassette of je voorste kettingblad? Zijn er bepaalde versnellingen waarin je fiets meer de neiging heeft om door te trappen? Dit zijn allemaal aanwijzingen om te achterhalen waar de oorzaak van die doortrappende ijzerhandel vandaan komt.
Onderhoud je aandrijflijn
Houd je aandrijflijn schoon, dan zal de ketting niet snel gaan doortrappen. We gaan er bij grimpeur.nl natuurlijk vanuit dat je je racefiets netjes poetst en je ketting er altijd blinkend en goed gesmeerd bijligt. Want een schone goed gesmeerde ketting is een blije ketting! Kraakt je aandrijflijn dan is een goede poetsbeurt en een goede smering het eerste dat je fietsketting nodig heeft om niet door te trappen.
Nieuwe ketting trapt door
Je zou het niet zeggen, maar je fietsketting rekt door het gebruik ervan een beetje op. Het is echt maar millimeterwerk, maar het gebeurt echt. Doordat de afstand tussen de kettingschakels veranderd, wordt de slijtage op de tanden van je aandrijflijn ook anders. De ketting en aandrijflijn werken dus op elkaar in.
Simpel gezegd zorgt de ketting ervoor dat de tanden aan je kettingbladen slijten doordat de afstand tussen de kettingschakels veranderd. Doe je dit te lang en leg je geen nieuwe ketting op je aandrijflaan dan verandert de grip die de ketting op je aandrijflijn heeft omdat de ruimte tussen de schakels groter wordt. Wanneer je veel kracht zet heeft je fietsketting dan eerder de nijging om te verspringen. Dan trap je dus door. Dit kan zowel op je cassette als voorbladen gebeuren.
Voorkom dus dat je aandrijflijn te ver inslijt op je fietsketting door deze tijdig te vervangen. Dan trapt je fietsketting niet door en haal je de maximale levensduur uit je aandrijflijn.
Door met twee kettingen te fietsen verleng je de levensduur van je aandrijflijn, wissel de ketting dan om de 500km. Wil je dit zelfde trucje toepassen op de mountainbike wees er dan sneller bij. Om de 150km is geen overbodige luxe.
Door met twee kettingen te fietsen verleng je de levensduur van je aandrijflijn, wissel de ketting dan om de 500km. Wil je dit zelfde trucje toepassen op de mountainbike wees er dan sneller bij. Om de 150km is geen overbodige luxe.
Lees hier alles over het vervangen van je fietsketting.
Ketting trapt door omdat de aandrijflijn versleten is
Het kan ook zo zijn dat je netjes tussen de 3000 en 5000 gereden kilometers je fietsketting verwisselt. Toch kan je ketting dan op een begeven moment gaan doortrappen. Waarschijnlijk is je aandrijflijn dan echt op en is het tijd voor een nieuwe cassette en buiten en-binnenblad.
Nieuwe derailleurkabels
Vaak is het doortrappen van de fietsketting makkelijk te verhelpen. Zelfs een nieuwe racefiets kan al doortrappen na een paar ritten. Dit komt dan in bijna alle gevallen door de kabelspanning in je derailleurkabels. En die kun je makkelijk bijstellen. Is je fiets net nieuw dan heeft de verkoper je waarschijnlijk ook al geadviseerd de fiets na een goede 500km gebruik terug te brengen voor een controlebeurt. Het bijstellen van de kabelspanning staat dan zeker op de agenda. Zo kan jij lekker blijven trappen en zal je ketting niet doortrappen.
Ditzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je net nieuwe derailleurkabels hebt geïnstalleerd. Ze rekken altijd nog een beetje uit waardoor de kans ontstaat dat de ketting kan doortrappen.
Wanneer je kabelspanning niet op orde is trapt je ketting niet gelijk door. er zijn dan meer tekenen dat er iets niet in de haak is. Waarschijnlijk merk je dat op bepaalde versnellingen de ketting ratelt. Dit komt omdat de derailleur je fietsketting niet mooi in lijn houdt met de gekozen versnelling op de cassette. Wanneer je in deze versnelling flink op de pedalen zou stappen strapt de ketting door. De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels.
Vastzittende kettingschakel
Dit komt niet vaak voor. Maar ik weet uit ervaring dat het wel kan gebeuren. Zit een schakel vast dan zakt deze niet meer netjes over de tanden van je cassette of crank. Zet je kracht dan kan je ketting doortrappen. Heel vervelend. Maar wel makkelijk te constateren.
De oorzaak hiervan, de meest voordehand liggende is natuurlijk niet poetsen. Onderhoud je je fietsketting niet dan vraag je natuurlijk om problemen. Los van dat deze naar verloop van tijd gaat piepen en kraken help je de rest van de aandrijflijn ook richting de filistijnen. Dat is vragen om een fietsketting die overtrapt.
Wat ik zelf al eens heb meegemaakt is dat na een onderhoudsbeurt de fietsketting eraf is geweest. Toen ik de fiets terugkreeg had ik last van een vastzittende schakel. Dit heb je snel genoeg door. Wanneer je met een lager vermogen trapt hoor je dat de vastzittende schakel niet helemaal soepel door de derailleur loopt. Wanneer je eens een goede hengst aan de pedalen geeft zal de ketting ook doortrappen.
De oorzaak van de vastzittende schakel was een breekpen die te strak tussen de schakels zat. Dit is het pinnetje dat je kettingschakels bij elkaar houdt.
Freehub trapt door
Het probleem van een fiets die doortrapt hoeft niet altijd bij de ketting te liggen. Het kan ook de freehub zijn die het doortrappen veroorzaakt. Je herkent dit probleem doordat je wel het gevoel hebt dat de ketting van je racefiets doortrapt, maar de ketting gewoon netjes op de aandrijflijn blijft liggen. Er wordt dus niet van kettingblad of cassettetand versprongen.
Dit probleem is op te lossen door een goede onderhoudsbeurt van je freehub. Als je een beetje technisch begaan bent met je racefiets is dit best zelf te doen. Je draait de cassette van je achterwiel en dan komt de freehub vrij te liggen. Je hebt wel een speciaal gereedschap nodig om de cassette en freewheel te verwijderen.
Onderstaande video helpt je met dit klusje.
Als je zeker weet dat je freehub aan vervanging toe is dan is een freehub of freewheel vervangen is ook redelijk eenvoudig. En valt qua kosten best mee. Dan weet je zeker dat je wiel weer soepel draait en dat doortrappen op je freehub verleden tijd is.
Zelf aan je fiets klussen
Vind je het leuk om zelf simpele onderhoudsklusjes aan je fiets te doen? Dan is het goed om een fijne set gereedschap te hebben. Dat is beter voor je fiets en je houd er zelf ook meer plezier aan over. Met onderstaande set haal je in één keer alles in huis om je zelf aan je trouwe racefiets te klussen. Daarnaast is het ook erg handig om een montagestandaard te hebben zodat je op hoogte kan werken.
Maar vergeet niet, hoe goed je gereedschap ook is. Als je moeilijkere reparaties aan je racefiets wil uitvoeren gaat er niets boven een vakman. Breng je fiets naar de fietsenmaker als een klus je boven de pet gaat. Het gaat hier wel om je racefiets!
Ketting afnemer | € 14,99 | |
Kettingolie dry-lube | € 17,95 | |
Chain cleaner | € 16,95 |
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks