Help mijn racefiets kraakt!

Ok, er is niets zo irritant als een kraakje in je racefiets. Of een kraak in de racefiets van je fietsmaten. Ben je lekker een rondje aan fietsen door het Zuid-Limburgse Heuvelland en de rust wordt ineens verstoord door een voorzichtig kraakje op de achtergrond, soms gaat ie vanzelf weg, maar meestal wordt het langzaam erger. Ohoh… wat nu? Dus kraakt je racefiets? Dit artikel helpt je met het vinden van de oorzaak en oplossing.

Grimpeur.nl heeft de oorzaak en oplossing van de meest voorkomende racefiets kraakjes voor je op een rij gezet. Zo helpen we je ritjes zoveel mogelijk kraakvrij te houden. Om te beginnen een klein lesje over kraakjes. Als het kraakt is het niet goed. Dit is meestal een teken dat iets niet goed gevet, gesmeerd, afgesteld of gemonteerd is. Kraakt iets dan slijt het waarschijnlijk ook sneller. Ga dus snel op zoek naar de oorzaak en blijf er niet mee rondfietsen! Een fiets hoort niet te kraken. Het enige geluid dat je wil horen is het soepel wisselen van versnelling en een heerlijk zoevend bandengeruis.

De oorzaak van de kraak vinden

Wanneer je racefiets kraakt kunnen daar ontzettend veel verschillende oorzaken voor zijn. De kraak hoeft ook niet altijd in een bewegend onderdeel te zitten. De belangrijkste eerste analyse die je doet is eerst nagaan in welke omstandigheden de kraak zich voordoet. Komt de kraak voor als je door een kuiltje fietst, hard op de pedalen aan het stampen bent, of in een bepaalde versnelling fietst? De omstandigheden waarin het geluid zich voordoet is dé belangrijke eerste aanwijzing om de kraak te lokaliseren.

kraak uit zadelpen racefiets

Zadel kraakt

We beginnen van bovenaf met het vinden van dat irritante kraakje. Je zadel kan een kraak veroorzaken doordat de zadelrails niet goed klemmen op de zadelpen. Dit kan zijn omdat ze simpelweg te los zitten, of omdat de rails net wat te dun zijn voor de klemming op de zadelpen. In het laatste geval is dit makkelijk te fixen door een beetje tape om de rails te doen. De meeste zadelrails zijn tegenwoordig zwart van kleur, wanneer je wat zwarte isolatietape om de rails doet heb je een nette oplossing.

Grimpeur tip

Zelf gebruik ik ook wat zwarte isolatietape om de hoogte van mijn zadel te markeren op de zadelpen. Wikkel de tape 1x rond de zadelpen op de plek waar de zadelpen het frame ingaat en je vindt altijd exact dezelfde zadelhoogte terug wanneer je de zadelpen moet demonteren.

Tikken vanuit de zadelpen

De zadelpen kan vaak een irritant tikje of kraakje geven, bijvoorbeeld wanneer je door een kuil fiets of als je flink aan je stuur zit te trekken tijdens het stoempen. Door de krachten die op je racefiets worden losgelaten beweegt de zadelpen mee.

rotzooi tussen zadelpen en frame

Het kan best zijn dat er na enige tijd van gebruik er wat rotzooi tussen het frame en de zadelpen kan komen. Zeker als je vaker met de racefiets door de regen of over een nat wegdek fietst. Het water dat je opwerpt met je achterwiel spat dan ook achter tegen je zadelpen en kan op die manier zandkorreltje meenemen. Deze kunnen via de zadelpen je frame inkomen. Je verhelpt dit door de zadelpen los te maken van het fietsframe en zowel het frame als de zadelpen goed schoon te maken en overnieuw in te vetten voordat je deze weer  monteert

Zadelpen zit te los

Het kraakje kan zelfs zo simpel op te lossen zijn door de zadelpen wat strakker aan te draaien. Check of de zadelpen genoeg klemt. Gebruik hiervoor een momentsleutel. Heb je deze niet, let dan op dat je de zadelpen ook weer niet te hard aandraait, zeker wanneer het frame van carbon is. Als je het frame beschadigt ben je verder van huis.

Zadelpen niet of slecht ingevet

Ook een zadelpen heeft wat smering nodig, dit voorkomt dat de zadelpen na verloop van tijd niet vast komt te zitten in het frame. Dit is natuurlijk heel denkbaar bij een stalen frame en zadelpen vanwege roestvorming. Maar dit kan ook voorkomen bij een aluminium zadelpen in een carbon frame. Wanneer de zadelpen niet goed is ingevet kan deze kraken doordat het frame en zadelpen zonder smering langs elkaar af schuren. Check dus of je zadelpen goed is ingevet en of het juiste vet is gebruikt.

Montagevet bestellen bij bol.com
Carbon montagepasta bestellen bij bol.com

Het frame van je racefiets kraakt

Een scheur in het frame kan de oorzaak zijn van vervelende geluiden. Afhankelijk van de plek kan je racefiets ontzettend kraken. Het kan bij alle frame materialen voorkomen. Het kraakgeluid hoor je vooral wanneer je de wattages flink aan het opdrijven bent, of wanneer je over een slecht wegdek fietst. Je kan het ook merken doordat je frame minder solide aanvoelt.

Een scheurtje in je frame vinden is geen makkelijke opgave. Het kan zelfs zijn dat deze niet eens zichtbaar is. De speurtocht naar een scheurtje begin je door eerst alle aanhechtingspunten in je frame na te gaan. Kijk goed naar de plekken waar twee buizen in elkaar overgaan en werk het hele frame af. Zijn er plekken in je frame waar aluminium en carbon onderdelen met elkaar verlijmd zijn? Let hier dan extra op. Deze verbindingen kunnen na verloop van tijd gaan werken en loslaten. Zelf heb ik een hardnekkige kraak meegemaakt die in het frame bracket zat. Waar ik eerst de oorzaak zocht in de crank of bottom-bracket bleek het de alumium ring te zijn die onderin mijn carbon frame zit gemonteerd. Deze was losgeraakt door een slechte hechting en gaf een hels krakend geluid.

Heb je een scheur in je racefiets frame gevonden, ga er dan zeker niet meer op fietsen! Neem contact op met je fietsspecialist om de beste oplossing te vinden.

Stuurpen racefiets kraakt

Je racefiets kraakt bij het stuur en stuurpen

Wanneer je het stuur of stuurpen verdenkt van kraken dan is de aanpak om dit te verhelpen ongeveer gelijk aan dat van de zadelpen. Waarschijnlijk zitten de onderdelen los, zit er viezigheid tussen, of is er geen montagepasta op aangebracht. Let wel op, een kraak of tik vanuit het balhoofd komt ook uit hetzelfde gebied.

Na verloop van tijd kan er viezigheid tussen de klemming van je stuurpen en je stuur komen, zeker wanneer de schroeven van het voorste bevestigingsplaatje niet goed zijn aangedraaid. Demonteer je stuur en stuurpen en maak alles goed schoon. Wanneer alle onderdelen schoon én droog zijn kun je ze weer monteren. Zorg dat er wat montagepasta tussen de onderdelen zit. Dit zorgt dat de onderdelen beter hechten en dus minder snel loskomen. Daarnaast krijg je minder snel rotzooi tussen de onderdelen. Bij het monteren van het stuur op de stuurpen is het belangrijk dat je de schroeven van de stuurpen kruislings en evenredig aandraait. Dit is om te voorkomen dat de stuurpen het stuur scheef gaat klemmen.

Montagevet bestellen bij bol.com
Carbon montagepasta bestellen bij bol.com

Balhoofd racefiets kraakt

Racefiets kraakt bij het balhoofd

Wanneer het balhoofd niet goed vast zit kun je een rammelend geluid of getik horen wanneer je met je racefiets over hobbelig wegdek fietst. Je kunt makkelijk zelf nagaan of er speling inzit door achter je fiets te gaan staan en de remmen ingeknepen te houden. Beweeg de racefiets naar voren en naar achteren terwijl je in de rem blijft knijpen. Voel je speling in het balhoofd, of kun je het tikkende geluid reproduceren dan is er iets mis.

Je kunt proberen om het balhoofd aan te draaien. Maar ga dit niet forceren en let op het juiste moment van de schroef. Blijft het probleem zich voordoen dan is er iets mis met de lagers in het balhoofd. Het is dan aan te raden deze door een fietsspecialist te laten vervangen. De lagers zijn niet heel duur, dus de schade aan de portemonnee zal beperkt zijn.

Kabels

Ook remkabels of derailleurkabels kunnen je racefiets laten kraken. Zitten ze te los dan kunnen ze tegen elkaar aan gaan klapperen, te vast en ze kraken op de meest ondenkbare plekken. Loop de kabels goed na en check of ze overal goed klem zitten. Je kan de kabels ook een beetje smeren om bijgeluiden te voorkomen. Let dan vooral op plekken waar de kabels langs het frame worden gevoerd. Of als de kabels intern lopen, waar ze het frame ingaan en uitkomen.

Tip: Als je nu toch de kabels gaat nalopen kun je meteen controleren of ze ergens tegen het frame aankomen. Dit kan voor schade zorgen aan het frame en is makkelijk te voorkomen door op die plekken transparante beschermstickers te plaatsen.

remmen racefiets piepen of kraken

De remmen piepen of kraken

Heb je velgremmen op je racefiets, dan zijn er een aantal oorzaken die piepjes en kraakjes kunnen veroorzaken. Als er te weinig smering, of de olie droog is op de rembeugel, dan kan deze gaan piepen op het scharnierpunt. De rem goed schoonmaken en een druppeltje olie op de beugelpen moet dit verhelpen. Daarnaast kan hetzelfde overkomen met de remhendel. Een druppeltje olie in het scharnierpunt helpt geluiden te voorkomen.

Muc-Off lube bestellen bij bol.com

Schijfremmen

Zitten er schijfremmen op je racefiets dan kan de remschijf extra gaan piepen als de remblokjes te warm zijn geworden. Je kan ze wat opruwen met schuurpapier om dit te verhelpen. Daarnaast kan de oorzaak ook liggen aan de remschijf zelf. Als de schijf vettig is kan deze meer gaan piepen. Is je remschijf krom dan hoor je een geluid alsof een slager zijn messen aan het slijpen is. In dit laatste geval kan een fietsspecialist je helpen, of vervang je zelf de remschijf.

crank racefiets kraaktt

Je racefiets kraakt bij het crankstel

We zijn aangekomen bij de hoofdverdachte. De bottom-bracket of trapas. Vooral als je eens lekker op de pedalen aan het stampen bent kan deze van zich laten horen. Als de trapas versleten is kun je een tik horen tijdens elke omwenteling van de pedalen, maar het kan zeker erger. Is ‘ie echt goed versleten dan kraakt iedere pedaalslag. Wanneer het begint te kraken vanuit de onderste regionen van je racefiets kun je eerst proberen de crankbouten en bouten van je kettingbladen aan te draaien. Met een beetje mazzel is dit de oorzaak.

Blijft het kraken dan doe je er beter aan om een nieuwe trapas te laten plaatsen door je fietsspecialist.

Zelf heb ik ook meegemaakt dat de verlijmde aluminium bus waarin de trapas wordt geplaatst los heeft gelaten van het carbon frame. Dit mag bij een nieuwere fiets zeker niet gebeuren en zal onder garantie vallen. Heeft de fiets al wat jaren gebruik meegemaakt dan is er een nieuwe bus te plaatsen, maar dit is een dure reparatie. Het is dan wellicht beter om aan een nieuwe fiets of frame te gaan denken.

Montagevet bestellen bij bol.com
Carbon montagepasta bestellen bij bol.com

Ketting kraakt racefiets versleten

ketting_slijtage ketting versleten

Versleten ketting

Wanneer je de ketting van je racefiets versleten is kun je bijgeluiden krijgen. Je kan dan niet spreken van een racefiets die kraakt, maar de ketting en/of de tandwielen van je racefiets laten dan wel van zich horen. De ketting gaat namelijk doortrappen, en dat hoor je! Vervang je ketting tijdig en voorkom dat je cassette en kettingbladen ook moet vervangen. Meer informatie vind je hier.

11 speed Shimano ketting bestellen bij bol.com
Squirt dry-lube kettingbak bestellen bij bol.com

ketting smeren

Pedalen of schoenplaatjes kraken

Een kraak in de pedalen is makkelijk te controleren. Stop met trappen en luister of de kraak stopt. Je kunt een aantal dingen proberen om de kraak te verhelpen. Geef eerst eens een draai aan de pedalen en kijk of de lagers nog goed lopen. Daarnaast kun je checken of de schroefdraad waarmee de pedalen in de crank zitten goed zijn ingevet. Dit kan kraken veroorzaken. Ook kun je proberen om met wat siliconen of teflonspray de klikscharnieren in te spuiten.

Siliconenspray bestellen bij bol.com

Schoenplaatjes

Soms is het niet je racefiets die kraakt, maar zit het probleem bij je fietsschoenen. Dus zet je racefiets maar aan de kant. Het probleem waarschijnlijk bij je schoenplaatjes. Controleer of alle boutjes goed zijn aangedraaid. Een beetje vet aan de boutjes doen helpt ook. Blijft het kraken dan zijn je schoenplaatjes waarschijnlijk versleten. Lees hier hoe je ze vervangt.

Shimano SPD-SL schoenplaatjes bestellen bij bol.com
Montagevet bestellen bij bol.com
Carbon montagepasta bestellen bij bol.com

Hopelijk heb je met dit artikel een oplossing gevonden voor die vervelende kraak in je racefiets. Het enige dat nu nog kan piepen en kraken tijdens een fietsrit ben jezelf 😉

Montagepasta_Carbon_Racefiets_kraaktMontagepasta carbon€18.99
Montagevet_Racefiets_KraaktMontagevet€12,95
Isolatie_gebruiken_Racefiets_kraaktIsolatietape€5,93
Mug-Off_Racefiets_KraaktMuc-Off Wet Lube€17,95
Cuclon Silicon Spray Racefiets kraaktCyclon silicon spray€12,94

Uit onze webwinkel:

Adsense

Adsense

Ook interessant

De échte Bemelerberg.

De échte Bemelerberg.

De Bemelerberg had al een iconische status. Maar is tegenwoordig nog een beetje specialer geworden. Deze sierlijk...

Beproef je talent op Watersley

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...

3 Reacties

  1. Dave

    Mooi overzicht, ik ga het een en ander proberen

    Antwoord
  2. Martin Guit

    krakend geluid in carbon frame.
    na veel zoekwerk waren het de verbindingen tussen mijn spaken encarbonvelgen in het achterwiel
    Verbindingen spaak voor spaak voorzien van olie en krakend geluid was weg

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *