Groenendalsberg | De beklimming van de Groenendalsberg

Zit je op de fiets, onderweg van Euverem richting Slenaken dat heb je het niet slecht. Je rijdt over het soepele asfalt van de Slenakerweg. En hoewel de breedte van de weg doet vermoeden dat hier best wel eens wat verkeer overheen zou kunnen rijden valt dat in de praktijk reuze mee. Trap je deze lange glooiende weg volledig achter de wielen dan kom je niet geheel onverwacht uit in Slenaken. Sla aan het einde van de weg linksaf en blijf de doorgaande weg volgen, dan lig je op koers om de Loorberg te beklimmen.

Alhoewel de Loorberg een prachtige klim is gaan wij een heel stuk eerder al rechtsaf op de Slenakerweg. Tussen de gehuchten Euverem en Billinghuizen welteverstaan. Hier ligt een ware verborgen parel van het heuvelland. De Groenendalsberg.

Waar de Loorberg bijna de 80.000 registraties op Strava aantikt is de Groenendalsberg net de 6000 gepasseerd. Dat is van de ene kant ook niet vreemd. Het glooiende asfalt tapijtje van de Slenakerweg is zeer uitnodigend om eens lekker door te stoempen. Maar hou je van een degelijke kuitenbijter dan is het zonde om de Groenendalsberg voorbij te rijden. De loorberg is dan misschien “de parel van het Heuvelland” de Groenendalsberg mag zeker getipt worden als verborgen parel!

De beklimming van de Groenendalsberg

De Slenakerweg loopt door een dal met prachtig uitzicht op het Heuvelland.

Wat is dit dan voor klim? Vanaf de Slenakerweg geeft de Groenendalsberg niet veel prijs. Je ziet de weg rustig het dal uit omhoog lopen. De weg is wat versleten, maar geeft op het eerste gezicht geen verrassingen. Nu kan ik je verklappen dat deze helling wel wat voor je in petto heeft. De Groenendalsberg heeft een gelijkenis met de Eyserbosweg. Het venijn ligt namelijk in het bos.

Een één op één vergelijkenis met deze beruchte helling in Eys kunnen we niet maken, maar je kan de Groenendalsberg gerust een mini-sluipmoordenaar noemen. Eenmaal aan de top zullen je benen toch even bezig zijn om wat zuur te verdrijven.

Groenenedalsberg

De Groenendalsb erg heeft op het eerste gezicht niks te verhullen. Het venijn zit in het bos.

De klim

De Groenendalsberg is pakweg 500 meter lang. Maar nu komt het. 300 daarvan tellen een gemiddelde helling van 12%. Een heerlijk percentage om lekker uit het zadel omhoog te klimmen en flink wat watts tegen het asfalt aan te kwakken. Kijk er niet van op als je eenmaal bovengekomen de zweetdruppels van je toptube kan vegen. In de schaduw van de bomen ontpopt de Groenendalsberg zicht tot een echte kuitenbijter. Wil je aan de top komen dan moet er gewerkt worden.

De weg begint vlak voor het bos al stevig op te lopen. Eenmaal tussen de bomen maak je een flauwe bocht naar rechts om daarna weer naar links terug te draaien. Bovengekomen sla je linksaf om je weg te vervolgen langs de fruitbomen aan de Oude Luikerweg.

Profiel van de Groenendalsberg

Locatie:  Euverem, Gulpen
Type klim: Kuitenbijter
Gem. Stijging: 9%
Max. Stijging:  15%
Lengte: ±500m
Hm: 46 m

Grimpeur tip

Wil je doorfietsen richting de Loorberg dan sla je aan het eind van de Oude Luikerweg linksaf de provinciale weg N598 op. Fiets ongeveer 1km tot je bij het grote kruispunt bij Hoogcruts aankomt en sla weer linksaf. Je vervolgt je koers dan richting Loorberg en krijgt als bonus-hoogtemeters de beklimming van de Piemert voor je wielen.

Uit onze webwinkel:

Adsense

Ook interessant

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...