Laatst had ik weer zo’n rit. Zit je lekker vroeg op de fiets. Niemand op de weg, een heerlijk ochtend zonnetje op mijn gezicht en een ketting die ratelt als een pretparkattractie. Je kent het waarschijnlijk wel, dat geluid van een achtbaan die omhoog wordt getakeld. Verschrikkelijk! Zo’n ratel kan je rit gruwelijk verpesten. Maar wat doe je er aan?
Oorzaak van een ratelende ketting
Voordat je verder leest, de ratel waar we het hier over hebben vindt plaats bij de cassette. Het kan best zijn dat je ketting in bepaalde versnellingen een klein beetje ratelt doordat deze tegen je voorderailleur loopt. Dan ligt het probleem natuurlijk daar. In dit geval hoor je het geluid echt bij de cassette, vaak kun je ook schakelen wat je wil. De ketting blijft ratelen in iedere versnelling. De oorzaak hiervan is simpel. In bijna alle gevallen ratelt je ketting omdat de spanning in je versnellingskabels niet goed is. Het heeft niks met smeren of de afstelling van je derailleur te maken. En het goede nieuws? Je kan dit irritante geluid helemaal zelf verhelpen!
Blijf van de kleine schroefjes af!
Eerst even dit. Ga niet aan de kleine schroefjes op de derailleur draaien. Beter laat je dat over aan een specialist. De kleine schroefjes dienen om de grenzen van de derailleur te bepalen en staan in bijna alle gevallen goed afgesteld. Als je ketting niet van de cassette afloopt dan staan de schroefjes goed. Heb je een keer een smak tegen het asfalt gemaakt met je racefiets dan kan het zijn dat je derailleur ook een flinke tik heeft gehad. In dat geval is het wijs om even naar de derailleur te laten kijken. Maar waarschijnlijk is er dan ook meer aan de hand dan alleen een ratelende ketting.
Hoe verhelp je een ketting die ratelt?
Heel simpel, met de stelschroef achter op je derailleur. Daar kun je gewoon met de hand aan draaien. Dit kan dus zelfs tijdens een rit. Maar in dit geval gaan we er even vanuit dat je op dit moment niet langs de weg staat om je ratelende fietsketting te verhelpen. Maar gewoon thuis waar je dit euveltje op het gemak kan fixen.
Om te beginnen is het ontzettend handig om een montage standaard te hebben. Dan kun je lekker op hoogte werken en zijn de wielen van je racefiets vrij van de grond. Dit maakt het een stuk makkelijker om de juiste afstelling te vinden.
Montagestandaard | € 69,99 |
De stelschroef
Ok, genoeg getreuzeld, er moet een ratel verholpen worden. We gaan aan de stelschroef draaien achter op je derailleur. Die zit op de plek waar de versnellingskabel in de achter derailleur loopt. De stelschroef ziet eruit als een soort kroontje, of een kleine koksmuts met een beetje inlevingsvermogen. Hieronder zie je een foto. De ratel in je ketting wordt hoogst waarschijnlijk veroorzaakt doordat de kabel spanning te zwak is.
Leg de ketting achter op het kleinste blad en schakel rustig op naar het grootste blad. Dit moet geruisloos gebeuren. Ratelt de ketting dan is de spanning niet goed. Draai de stelschroef rechtsom om meer spanning op de kabel te zetten. Ga niet meteen als een malle aan de stelschroef zitten draaien. Het gaat hier wel om finesse. Begin maar eens met halve slag. Daarna herhaal je dit proces overnieuw. Schakel naar het kleinste blad en ga alle versnellingen weer rustig af totdat je bij het grootste blad bent aangekomen. Ondertussen luister je goed of de ratel die van je ketting afkomt minder is geworden. Blijf dit proces herhalen totdat je ketting zo stil mogelijk over je cassette loopt.
Kan ik de ratelende ketting ook erger maken?
Dat kan zeker, maar je kan niks kapot maken. De kleine schroefjes waar ik het eerder over had begrenzen de derailleur. Als deze goed zijn afgesteld kan er niks geburen. De ketting kan dan niet van de cassette aflopen. Experimenteer dus even door met de stelschroef te werken. Het kan best zijn dat de ratel in je ketting erger wordt. Wellicht heb je dan teveel spanning op de kabels gezet. Dit is een kwestie van proberen, blijven oefenen en goed luisteren naar wat er gebeurt wanneer je aan de stelschroef draait.
Blijft de ketting ratelen?
Dan is het waarschijnlijk tijd om je versnellingskabels te vervangen. Je krijgt de ratel dan ook niet meer uit je ketting door aan de stelschroef te draaien. De kabel is dan gewoon op. Dit kan door veelvuldig gebruik, maar ook doordat de fiets lange tijd heeft stilgestaan. Bijvoorbeeld in de winterperiode. Wanneer je de versnellingskabels gaat laten vervangen kun je het beste meteen de binnen en buitenkabels laten vervangen. Dan ben je altijd verzekerd van een zo soepel mogelijk lopende aandrijflijn.
Zo, als het goed is dan is je ratelende ketting verholpen. Tijd voor een lekkere rit. Heerlijk geruisloos over het asfalt zoemen. Zonder ratel, maar alleen een beetje bandenruis. Zo moet het zijn. Zoek je nog een leuke route om met je geruisloze fiets af te leggen. Kijk dan ook eens op deze site naar de unieke fietsroutes door Zuid-Limburg.
Tips om andere ratels uit je ketting te halen
Een goed gesmeerde ketting ratelt niet
Een goed gesmeerde ketting zorgt voor een snellere aandrijflijn en minder geluid. Zorg dus altijd dat je je fietsketting tijdig smeert om geratel te voorkomen. Squirt dry lube wax is hiervoor een echte aanrader. De smering van je ketting blijft lang goed en door wax te gebruiken trek je minder vuil aan. Daar wordt je ketting ook nog eens blij van.
Wil je Squirt eerst testen dan is er een kleinverpakking van 120ml. Pak je het meteen goed aan dan ga je voor de 500ml. Daar kun je wel even mee vooruit!
Squirt dry lube kettingwax 120ml | € 16,95 | |
Shimano Wet Lube - Smeermiddel 100ml | € 10,99 | |
Olie cyclon bionet triggerspray 750ml | € 12,95 |
derailleur kabels zelf vervangen
Wil je de kabels zelf vervangen, dan kan dat natuurlijk ook. Er staan genoeg video’s op internet die je dit haarfijn uitleggen. Deze video vind ik heel handig. Met onderstaande set kabels schakel je weer superstrak!
Vervang je ketting tijdig
Door je fietsketting tijdig te vervangen gaat deze minder inslijten op je aandrijflijn en zal dus ook minder snel voor nare bijeffecten als ratelen en slecht overschakelenzorgen. Je kan er zelfs voor kiezen om met twee kettingen te gaan rijden die je om de 1000 gereden kilometers vervangt. Dan haal je echt het maximale uit je aandrijflijn. Door een missing link tussen je kettingschakels te plaatsen is het vervangen van de ketting zo gepiept.
Shimano HG-601 11 Speed 105 | € 34,95 | |
Quick Link kettingtang | € 11,69 | |
Kettingpons | € 18,95 |
0 reacties