Natuurlijk willen we allemaal onze ketting soepel en shiny houden. Maar wat is nu het best voor je ketting, wax of olie? En kun je dit het hele jaar door op dezelfde manier gebruiken of moet je nog ergens rekening mee houden? De volgende tips helpen je bij het onderhoud van je fietsketting. Met de juiste smering win je watts, verleng je de levensduur van je ketting, kettingblad(en) en cassette. En misschien nog belangrijker je voorkomt dat je fietsketting vies en zwart wordt. Bah!
Aan een fietsketting zie je meteen of een racefiets een goed baasje heeft. Blinkt de ketting en zijn de schakels zorgvuldig gesmeerd met de juiste smering die past bij de weersomstandigheden. Dan mag deze fiets in zijn wieltjes klappen hoor. Chapeau chapeau voor het baasje! Wat zal ‘ie trots zijn. Hangen de flarden aangekoekte zwarte derrie tussen je kettingschakels uit dan mag het baasje zich eens goed achter de oren krabben. Zo’n verwaarloosde overbrenging ziet er niet uit. En het slijt ook nog eens een stuk sneller. Meestal wordt dit wel afgestraft door een mooie zwarte afdruk van het kettingblad op je kuit. Dan mag je terecht rondrijden in schaamte, fietsenbeul!
Alles dat je nodig hebt voor de juiste smering van je fietsketting
Squirt dry lube kettingwax 120ml | € 16,95 | |
Shimano Wet Lube - Smeermiddel 100ml | € 10,99 | |
Olie cyclon bionet triggerspray 750ml | € 12,95 |
hoe houd je je fietsketting en overbrenging in topconditie?
Het begint allemaal met de meest bekende uitspraak van de tandarts. Goed poetsen! Aan het eind van de dag poets jij je tanden toch ook mag ik hopen. Zo werkt dat ook voor je racefiets. Hoe langer je met een vieze ketting rond blijft rijden hoe meer dat je jouw tweewielig oogappeltje naar de haaien helpt. Niet alleen je ketting, maar ook voorblad, cassette en derailleurs worden niet blij van een vieze ketting.
Dus als je rit achter de wielen is wil dat niet zeggen dat je je fiets zo in de garage kan gooien. Besteed een klein beetje zorg aan de ketting en je doet jezelf een groot plezier. Veeg even met een droge doek de ketting schoon. Dat doet wonderen voor de levensduur van je gehele overbrenging.
Een schone ketting moet ook weer worden voorzien van de juiste smering. Hier komt wax of olie in het spel. En let op! Check eerst even of het überhaupt nodig is om je ketting te smeren. Je gebruikt namelijk makkelijker te veel smering dan te weinig. Ongeacht of je nu olie of wax gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld te veel olie dan trekt je ketting ook meer vuil aan. Wat dan weer lekker rond gaat malen door je overbrenging en de tanden op je kettingbladen omvormt tot haaientandjes.
All in one ontvetter bestellen bij Decathlon
Krachtige Bionet ontvetter bestellen bij bol.com
Wanneer gebruik je wax en wanneer olie?
Laten we beginnen met olie, hiermee ben ik ook begonnen. Ik verklap wel alvast dat ik nu zweer bij wax. Maar daar kom ik later op terug. Olie oftewel lube heb je in twee varianten. Wet lube en dry lube. Het verschil? Dat ligt voor de hand. Wet lube hecht zich beter aan je ketting. Vaak door de toevoeging van teflon. Hierdoor spoelt deze lube minder makkelijk van je ketting af. Door deze eigenschappen is deze smering ideaal voor winterse omstandigheden. Door de betere hechting is dit natuurlijk ook een magneet voor vuiligheid. Gebruik je wet lube, zorg dan dat je je ketting extra goed schoonmaakt.
Vanzelfsprekend gaat dry lube dan op je ketting op dagen dat de weergoden wat beter gezind zijn. Deze lichtere smering heeft wat minder hechting en houd je ketting soepel en shiny zonder te veel zooi aan te trekken. Door de lichtere hechting moet je je ketting wel wat vaker overnieuw smeren. Met deze twee soorten synthetische olie kun je dus prima het jaar rondfietsen.
Wat een nadeel is aan het gebruik van olie is dat je de ketting iedere keer goed moet ontvetten voordat je deze overnieuw smeert. Een chaincleaner maakt dit karweitje wel wat makkelijker.
Ketting olie met teflon bestellen bij Decathlon
Bestel een chaincleaner bij Decathlon
Daarom wax.
Waarom zou je dan voor wax kiezen? Toen ik een paar jaar terug ben begonnen met wielrennen kreeg ik een flesje dry lube olie mee bij de aanschaf van mijn fiets. Dat ga je dan dus automatisch ook gebruiken. Beginnen met deze hobby is al duur genoeg! Maar toen het flesje leeg was ben ik me toch eens gaan oriënteren. Ik had net mijn ketting vervangen en zat met de vraag waar dit artikel mee begint. Ga ik er nu wax of olie opsmeren? Ik heb toen een klein flesje wax van het merk Squirt gekocht. Sindsdien gaat er niks anders meer op de ketting van mijn racefiets.
Waarom ik tevreden ben met wax van Squirt?
Je ketting heeft minder weerstand dan bij een olie. Zelfs als je met regenachtig weer fietst houdt deze wax zich prima. Kom je thuis na een rit dan veeg je de ketting schoon met een droge doek. Daarna check je even of je ketting nog goed loopt. Anders breng je wat nieuwe wax aan op de schakels van je fietsketting. Dit kan direct. Je hoeft nooit meer te ontvetten.
Hoe werkt die wax dan?
Als je de wax aanbrengt dringt de vloeistof door in je ketting. Op het moment dat het water in de vloeistof verdampt blijft er een wax laagje over. Deze laag is water,- zand en vuilafstotend. De dagen dat je ketting zwart wordt zijn dus voorbij volgens Squirt. Dit merk heeft twee varianten wax. Een dry lube wax die je gebruikt voor alle omstandigheden boven de 5℃is het buiten kouder dan gebruik je Squirt low temperature kettingwax.
Maar ga nu niet meteen geloven dat je ketting niet meer vies wordt wanneer je wax gebruikt. Natuurlijk wordt je ketting nog vies. Veeg na een een rit met een vinger over je ketting en je hebt echt wel een beetje rotzooi aan je vingers. Maar wel een stuk minder als bij het gebruik van olie.
Squirt dry lube kettingwax 120ml | € 16,95 | |
Shimano Wet Lube - Smeermiddel 100ml | € 10,99 | |
Olie cyclon bionet triggerspray 750ml | € 12,95 |
In de praktijk
Voor dagelijks gebruik heb ik nu wax voor mijn racefiets. In de winter staat het beste paard natuurlijk op stal. Dan maak ik mijn rondjes op de mountainbike. Hier gebruik ik een gewone wet lube olie. Je hele overbrenging wordt na een rit meestal zo vies dat je deze toch grondig moet schoonmaken. Doe je vaker mee aan toertochten dan wordt je fiets waarschijnlijk ook regelmatig onderworpen aan een hogedrukreiniger van een bike wash. Dan is het zonde om daar dure wax voor te gebruiken. En eerlijk is eerlijk, het is best rustgevend werk op zijn tijd. Lekker je hele overbrenging eens zorgvuldig reinigen. Even door de chaincleaner en daarna de schakels nog eens goed nalopen. Heerlijk zo’n brandschone blinkende ketting!
Zoek je meer tips voor het onderhoud van je racefiets dan is dit boek een absolute aanrader. Dag en nacht heb ik gezocht naar een recent Nederlands boek over het onderhoud van je racefiets, maar dat is niet te vinden. Dit boek is nog het best met zijn tijd meegegaan, en bevat ook moderne ontwikkelingen als schijfremmen en tubeless banden. Het boek is rijk geïllustreerd, dus een echte Engelse talenknobbel is niet nodig.
Dien je bij een nieuwe ketting ook eerst te ontvetten voordat er wax op kan? Ik krijg mijn nieuwe Sram axs 12 speed met flattop ketting en zou graag meteen beginnen met wax
Hoi Robert, dat is wel verstandig. Vanuit de fabriek zal er altijd wat vet aan de schakels zitten om de schakels soepel te houden. De wax werkt het best als de ketting volledig schoon en droog is. Daarna hoef je alleen een beetje wax op de schakels aan te brengen.
Zeg maar gerust dat in de fabriek een speciale olie / vet gebruikt wordt om de ketting te laten ‘blinken’… Ronduit schandalig als een fietsenmaker die ketting niet eerst ontvet (als je er met je vingers aankomt plakt het als honing… Beeld je maar in dat elk vuiltje gewoon aan de ketting blijft plakken!!!)
Inderdaad, er ligt altijd een vieze vette platlag op de ketting. En dan nog maar te zwijgen over het vet wat op elk boutje, schroefje, zadelpen en andere onderdelen van je nieuwe bike zit. Het eerste wat ik doe is al die vette zooi eraf halen. Geef het ook aan dat de fietsenmaker dit voor mij niet hoeft te gebruiken.
Moet je een ketting die je in de wax hebt gezet ook regelmatig ontwaxen? en hoe doe je dat dan?
Ik deel deze vraag! Hoe vaak wil je een ketting in de wax helemaal ontvetten en nieuw in de wax zetten?
Ook ik deel deze vraag. Hopelijk kan iemand het goede antwoord geven.
Hopelijk helpt de uitleg van Squirt bij deze vraag:
https://www.squirtcyclingproducts.com/wp-content/uploads/2019/04/SquirtChainLube-_ApplicationInstructions.pdf
Niet ontwaxen, maar wel regelmatig schoonmaken en af en toe opnieuw aanbrengen.
De eerste keer je ketting goed ontvetten. Als hij eenmaal gewaxt is, met een droge doek en/of borstel schoonmaken (of droog door een chain cleaner halen, oftewel zonder water/reiniger). Na reiniging met borstel nieuwe wax erop. In tegenstelling tot een geoliede ketting, kan je moeilijk teveel wax erop doen.
Wat ik me afvraag is waarom je niet vaker hoort over wax, en olie de standaard is? ? Want waarom kreeg je een flesje lube me bij aanschaf van je fiets, als wax zoveel fijner is? Omdat het met olie vaak minder goed onderhouden wordt, sneller slijt en we dus eerder nieuwe onderdelen aanschaffen??
Dag
Ik heb op mijn fiets altijd olie gebruikt maar nu zou ik wax willen proberen. Is het dan ok om eerzt de ketting te ontvetten en dan de wax erop aan te brengen?
Mvg
Hoi Eddy, Om de wax goed door te laten dringen tussen de schakels is het belangrijk dat deze echt schoon zijn. Zo grondig mogelijk reinigen en goed ontvetten dus. Succes! Groeten, Grimpeur
ik heb mij gravelbike ketting zit ok wax op van Squit voor dat ik nieuwe ketting ga wax Gooi ik de ketting in ultrasoon reinigen met ontvetten van airolup en daar na ga ik hem na ontvetten met doek airolup ontvetter ik heb al meegemaakt dat ik uit ultrasoon reinigen uit haal dat binnen kant vet vrij is maar niet de rol jes dus ik maak het extra schoon brandschoon . Shimano gebruik ok soort vet fabriek vet om ketting te beschermen het is niet om de ketting te glimmen maar om het te beschermen tijdens transport naar winkel en ik gebruik ok ketting wax op mij mountainbike daar door komt er geen zand in de schakels
Ik heb volgend vraagje:
Naast olie en wax is er ook PFTE-spray voor fietskettingen.
Is die PFTE-spray vergelijkbaar met wax, en zo ja, in gebruik even gemakkelijk?
Ik heb een nieuwe ketting en cassette opgelegd. Ketting goed ontvet en nu gesmeerd met squirt. Vroeger altijd met een olie-wax produkt uit de spuitbus. Het is wel zo dat de ketting stugger wordt. Ze plooit iets minder soepel in vergelijking met de ketting van mijn andere fiets (die nog op vroegere wijze gesmeerd is). Het lijkt ook, maar dit kan een indruk zijn, dat de fiets wat stroever loopt. Ik heb de ketting-soepelheid nagekeken door in de ketting een lus te leggen (geplooide spaak ertussen zoals bij losdoen van een snelsluiting) bij beide kettingen. De squirt gesmeerde ketting is duidelijker minder soepel. Welke invloed heeft dit op de aandrijving en de kracht die verloren gaat?