Maatadvies en bikefit door Fit4Cycling

Als wielerfanaat komt er een moment waarop je vaarwel gaat zeggen tegen je eerste racefiets. Die fiets heeft waarschijnlijk tienduizenden kilometers op de teller en tal van mooie herinneringen voor je gemaakt. Maar op een gegeven moment gaat er iets kriebelen. (Bij de één soms sneller dan de ander). Je gaat je afvragen… Is het niet fijn om schijfremmen te hebben? Hou zou het zijn om elektrisch te schakelen? Of in mijn geval. Zou ik niet prettiger op de fiets zitten met een framemaat groter? Het antwoord op die laatste vraag is wel cruciaal voor de keuze van je nieuwe fiets. Dit artikel geeft antwoord op deze vraag en omschrijft mijn ervaring met een maatadvies en bikefit uitgevoerd door Erik Willems van Fit4Cycling.

Twijfel over je Framemaat?

Je zult de eerste niet zijn die twijfelt over zijn of haar fietsmaat. Dat is ook niet gek, want ieder lichaam is anders. In mijn geval is dat lichaam 1,94m. Mijn torso is in verhouding lang ten opzichte van mijn benen. Momenteel fiets ik op een maat L frame. Op het moment dat ik mijn fiets kocht stond ik zelf niet stil bij deze framemaat. Mijn fiets kocht ik toen met het hart. Ik vond de fiets prachtig. Uit de keuzes van beschikbare maten die ik kon maken was deze fiets simpelweg de allermooiste passend in mijn budget. En de fiets “kon passend gemaakt worden”. De trekker was dus snel overgehaald. Maar of de framemaat écht goed voor me was is toen niet in mijn gedachte opgekomen.

Inmiddels fiets ik al 5 jaar op deze racefiets met het onderbuikgevoel dat een XL-frame (58 – 60) beter zou passen. En met opkomende kriebels om een nieuwe fiets aan te schaffen is het tijd om te achterhalen welke framemaat het best bij me past. Tijd voor een maatadvies!

Fit4Cycling

Erik Willems zit dicht op het vuur. Zijn zaak Fit4Cycling is gevestigd op het sportcomplex Watersley te Sittard. Hier kan hij zijn ervaring perfect inzetten. Hij zorgt dat wielersporttalent optimaal kan presteren door ze in de perfecte fietspositie te zetten. De ambitie om dat greintje wielertalent waarover ik beschik om te zetten in een profcontract heb ik al lang laten varen. Maar optimaal presteren op de fiets klinkt als muziek in de oren!

Bikefit en maatadvies

Na een afspraak te hebben gemaakt werd ik twee weken later door Erik ontvangen op het Watersley sportcomplex. Allereerst hebben we een paar minuten staan zwijmelen over de mooiste fietsen van het moment (Want die krijgt Erik met regelmaat onder zijn hoede). Daarna gingen we van start met de bikefit. Daar heb ik in den beginne helemaal geen fiets voor nodig. Een bikefit is als het aanschaffen van een maatpak. Je wordt eerst van top tot teen opgemeten. Daarna wordt middels een Thomas test je mate van flexibiliteit bepaald. Dit was gelukkig minder confronterend dan ik in eerste instantie had verwacht. Ik kwam weg met een mooie “medium” score.

Na deze anatomische check begint Erik met het fijnslijpen van mijn fietspositie. Als eerste zijn de fietsschoenen aan de beurt. Een korte zoektocht naar de “bal” van mijn voet wees uit dat de positie van mijn schoenplaatjes te wensen overliet. Die mochten wat naar achteren om mijn pedaalslag efficiënter te maken.

De ambitie om dat greintje wielertalent waarover ik beschik om te zetten in een profcontract heb ik al lang laten varen. Maar optimaal presteren op de fiets klinkt als muziek in de oren!


Op de fiets

Het is tijd om op de fiets te stappen. Trap maar een beetje gaf Erik aan waarna hij met zijn armen over elkaar ging staan om mijn pedaalslag te aanschouwen. De blik die daarna op zijn gezicht verscheen sprak boekdelen. Er viel nog wel wat prestatiewinst te behalen uit mijn fietspositie.

Nadat de vakkundige ogen van Erik een eerste inschatting hadden gemaakt. Werd er een camera op me gericht. Deze camera is onderdeel van een meetsysteem dat met behulp van ijkpunten die op je lichaam worden geplakt je fietshouding gaat analyseren.

Met de cameradata op zak liep Erik alle contactpunten op mijn fiets na om deze optimaal in te stellen op mijn lichaamsbouw en flexibiliteit. Mijn zadel ging omhoog en de zadelpositie is gewijzigd. Het stuur kreeg dezelfde behandeling. Ondertussen keek ik zelf mee op een scherm naar hoe mijn nieuwe fietspositie vorm kreeg.

Maatadvies fietsframe

Nadat de bikefit was afgerond was het tijd om antwoord te krijgen op die vraag die me al tijden plaagde. Welke framemaat is het beste voor mij? Mijn zadel en stuurhoogte gaven het antwoord al. Met een maat XL stak mijn zadel iets minder hoog uit het frame en waren er minder spacers nodig geweest onder mijn stuur. Het eindoordeel. Met een maat XL profiteer ik meer van de stijfheid en bouwkwaliteit van een fietsframe.

Data

Om de bikefit en maatadvies af te ronden levert Erik een keurig rapport bij me aan met daarin de resultaten, inclusief zwart op wit bewijs dat ik met mijn “medium felxibiliteit” niet zo’n houten Klaas ben als gedacht. Nu start mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets. En met een bikefit en maatadvies van een professional op zak zoek je dan een stuk gerichter!

Tekst & beeld: Grimpeur.nl


Uit onze webwinkel:

Adsense

Adsense

Ook interessant

De échte Bemelerberg.

De échte Bemelerberg.

De Bemelerberg had al een iconische status. Maar is tegenwoordig nog een beetje specialer geworden. Deze sierlijk...

Beproef je talent op Watersley

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *