Deze helling is recht voor zijn raap. Dus laten we er geen doekjes om binden. De korte Raarberg is voor velen net niet kort genoeg. Waarom deze steile lap oud asfalt dan de naam Korte Raarberg heeft gekregen? Dat is simpel, hij is korter dan de Lange Raarberg. Maar wel een stuk lastiger! En dat vinden we leuk op grimpeur.nl
Met een aanloopje aan deze helling beginnen zit er niet in. Wil je aan de voet van deze helling starten dan zul je eerst door een voetgangerssluis moeten manoeuvreren. (Je kan ook via een zijweg de Korte Raarberg bereiken. Maar deze route is niet erg praktisch). Na wat stuurmanskunsten kun je het vizier recht vooruit zetten en zie je meteen wat op het menu staat. Een rechte lijn steil omhoog. De Korte Raarberg is zeker geen zwarte piste. Maar voor velen genoeg om te harken en te zwalken.
Die voetgangerssluis is ook meteen de reden dat de Korte Raarberg vooral bekend is bij de lokale pedaalridders. De lange tegenhanger van dit kuitenbijtertje kent ook wat meer faam. De Lange Raarberg zit namelijk ieder jaar in het parcours van de Amstel Gold Race. Al is dit geen probleem voor een profpeloton. De teller zal zeker niet onder de 30km/h komen. En aan het binnenblad wordt al helemaal niet gedacht. Wanneer de profs even aanzetten is dit “hupje” zo achter de carbon wielen.
De klim van de Korte Raarberg
Officieel gezien start de Korte Raarberg in Meerssen. Onder aan de spoorwegovergang op de Herkenberg en fiets je omhoog richting de rotonde. Alhoewel je natuurlijk wel al even begint met klimmen is dit een beetje flauwekul. Je hebt geen soepele aaneen lopende beklimming op deze manier omdat je wordt gehinderd door de eerdergenoemde voetgangerssluis. De beklimming van de Korte Raarberg volgens grimpeur.nl start pas op het moment dat je ook in de straat genaamd Korte Raarberg bent.
De beklimming
Je hebt ongeveer 200 meter de tijd om warm te draaien en een verzet te vinden waarmee je deze kuitenbijter te lijf gaat. De meters die volgen schroeven de moeilijkheidsgraad langzaam op. Eerst wordt het 7%, daarna 8% en piekt met een 300 meter tegen de 10%. Er zullen vast en zeker wat plaatselijke uitschieters naar boven bijzitten. Dat zal je zeker voelen.
Nu denk je 10% dat valt toch wel mee. En dat is ook zo… op papier. Wat de Korte Raarberg lastig maakt is dat het wegdek echt voor geen meter loopt. Je hoort je wielen bijna knarsen. Wat vaak nog wel eens wil helpen tijdens een klim is als er wat bochten en knikjes in de weg zitten. Dan heb je wat richtpunten om de beklimming mee op te delen. Dat zit er op de Korte Raarberg niet in. Het is echt even op de tandjes bijten, het stuur recht vooruit houden en de Wattages hun werk laten doen.
Ben je boven dan kun je nog een stukje doorklimmen. Sla je rechtsaf dan kom je op je op het laatste stuk van de Lange Raarberg uit. De druk op de benen kan er dan wel al een beetje vanaf. Je komt terecht op een fietspad dat nog maar zo’n 5% oploopt en langzaam afvlakt.
Nieuw asfalt op de Korte Raarberg?
Op het moment wordt er hard gewerkt aan de vernieuwing van de riolering op de Korte Raarberg. De weg ligt er behoorlijk open. Dit betekent waarschijnlijk goed nieuws voor ons wielervolk. Wellicht zijn het slechte asfalt en knarsende wielen straks alleen nog nostalgie.
Maar ja, een kuitenbijtertje zal het blijven!
Profiel van de Korte Raarberg
Locatie: Meerssen
Type klim: Kuitenbijter
Gem. Stijging: 7 %
Max. Stijging: 10%
Lengte: 800m
Hm: 50 m
Heb je de Korte Raarberg getackeld en ben je boven rechts afgeslagen. Let dan even op. Na een goeie 200 meter fietsen kun je aan de overkant van de weg de Visweg afdalen. Dit is een stuk mooier fietsen dan de grote weg blijven volgen. Na de afdaling van de Visweg kun je meteen weer omhoog de Biesenberg op. Wel even uitkijken met oversteken!
De korte Raarberg is al een tijdje afgesloten. Men werkt er aan de riolering.
Einddatum is niet bekend. Omleiding ter plaatse uitgepeild.