De fietspomp, niet het meest sexy apparaat in je garage. Maar je racefiets kan niet zonder. Er is tegenwoordig veel keuze, misschien wel te veel. Heb je een goede dan maakt dit natuurlijk wel een verschil. Het verschil tussen 6 bar en 8 bar, want meten is weten. Is je bandenspanning op orde dan trappen de kilometers op je racefiets fijner weg. Ze gaan nog sneller voorbij ook!
De laatste 3 maanden heb ik een grote ergernis in mijn garage staan. Die ergernis heeft wel nog wat opgeleverd. Het is namelijk wel de inspiratiebron geworden voor dit artikel. Waarmee ik hoop dat ik je een hoop grijze haren kan besparen.
Fietspomp ergernis
In mijn garage staat namelijk een fietspomp. En niet zomaar één. Een fietspomp die zijn diensten bewezen heeft. Roestig, een gebroken voetstuk en een lekkend ventiel. Iedere keer dat ik mijn band oppomp is het weer een gevecht tussen mij en de fietspomp. Als mijn banden dan eenmaal goed gevuld zijn is mijn tank al half leeg. Dan heb je nog geen meter gefietst en drijft het zweet al door je wenkbrauwen.
Inmiddels kan ik je vertellen dat na een zware strijd de fietspomp heeft verloren. Wie niet wil luisteren moet maar voelen, de oude fietspomp heeft een laatste rustplaats gevonden op het milieupark.
De beste fietspomp voor je racefiets
Voordat ik een nieuwe fietspomp heb gekocht heb ik er een aantal grondig onderzocht. Hieronder vind je de bevindingen van het niet zo grote en uiterst subjectieve grimpeur.nl fietspomponderzoek.
1. Topeak JoeBlow Sport III Vloerpomp
Deze fietspomp zit als gegoten over je Frans ventieltje. Je moet gruwelijk je best gaan doen om er valse lucht langs te blazen. Dit maakt pompen echt een fluitje van een cent. Of eerder een fluitje van 34,95 euro. Maar dan heb je wel wat. Deze fietspomp is uiteindelijk de nieuwe bewoner van mijn garage geworden.
Hij staat nu onder mijn werkbank te shinen met z’n knalgele lak en stevige manometer. Het is wel een opvallertje hoor, maar dat mag ook wel. De pomp voelt robuust aan en pompen gaat met gemak. 8 bar haal je zonder een condens druppeltje zweet op je voorhoofd. De JoeBlow weegt ongeveer 2kg, niet superzwaar. Maar wel zwaar genoeg om een goede stabiliteit te bieden.
Daarnaast is de ventielkop erg handig. Deze heeft twee kanten die je kan gebruiken. De ene past op een Presta ventiel, de andere op Schräder. Of zoals onze Zuiderburen zeggen “den dikke sjepap” Dus ook de banden van je stadsfiets kun je er prima mee oppompen. Al zou ik er geen 8 bar instoppen. Dan krijg je vuurwerk weet ik uit ervaring.
Bij deze fietspomp worden ook nog een aantal nippels geleverd zodat je niet alleen je Franse ventieltjes eens goed onder druk kan zetten. Van de Topeak JoeBlow Sport III maak je in een handomdraai een balpomp. Er zit zelfs een verloop bij om kunststoffen opblaasattributen mee op te pompen. Je hebt inmiddels wel door dat ik behoorlijk in mijn nopjes ben met deze pomp. De prijs kwaliteit verhouding is echt goed. Dit is een absolute aanrader!
2. SKS Rennkompressor, hoge druk fietspomp
Deutsche gründlichkeit van de bovenste plank. SKS maakt oerdegelijke fietspompen. Met een gewicht van bijna 3kg mag je deze fietspomp gerust een zware jongen noemen. Dit maakt de pomp erg stabiel, pompen verloopt licht en precies. Voor je het weet zit er 8 bar in je band en mocht je je wielrubbers eens flink onder druk willen zetten dan kun je doorpompen tot 16 bar. Of ze daar blij van worden merk je vanzelf wel.
Gaat er iets kapot aan deze fietspomp dan zijn er zelfs reserve onderdelen beschikbaar om je fietspomp weer op te lappen. Dat is weer eens wat anders dan aan je wielrenfiets sleutelen. Klinkt ideaal toch! Als je er 47,95 euro voor over hebt dan is dit echt een topper. De SKS Rennkompressor is een echt kwaliteitsproduct voor liefhebbers. Voor mij was de prijs toch wel een drempel.
3. Lynx vloerpomp met drukmeter
Naast de Topeak JowBlow fietspomp is mijn oog ook gevallen op de Lynx vloerpomp. Misschien waren het de looks, want die zijn echt wel vergelijkbaar. De Lynx fietspomp heeft eigenlijk alles wat de Topeak JowBlow ook heeft. Alleen net dat beetje minder. Daarom kan ik er ook kort over zijn.
De Lynx is een goede 800gram lichter, dus de stabiliteit is minder. De handvaten en het ventiel zelf voelen net niet zo stevig aan als bij de Topeak. Je hebt wel een dubbele ventiel kop, die dus past op zowel je Presta en Schräder ventiel en de meegeleverde nippels die je bij de JowBlow krijgt zitten ook bij de Lynx fietspomp.
Maak je veel gebruik van je racefiets dan neem je fietspomp waarschijnlijk ook vaak ter hand. Daarom is het tientje dat je meer betaald voor de Topeak Jow Blow Sport III goed besteed. De kwaliteit is net dat beetje beter.
De winnaar en beste fietspomp voor je racefiets
Inmiddels heb je wel door dat de Topeak JoeBlow Sport III met vlag en wimpel geslaagd is.
Nooit gedacht dat je zo blij kan worden van een fietspomp, maar deze flikt het wel. kwaliteit voor een schappelijke prijs. Hopelijk ben je geholpen in je zoektocht naar een nieuwe fietspomp. Grimpeur.nl wenst je in ieder geval veel pompplezier 😉
0 reacties