Het is Maart, de maand dat de astronomische lente begint. Een heel chique woord astronomisch. Voor de liefhebber, dit is de dag waarop de periode dag en nacht gelijk aan elkaar zijn. Tijd voor avondritjes dus! De astronomische lente heeft geen vaste ingangsperiode, maar vindt plaats op 20 of 21 maart. Het goede nieuws? Dit jaar begint het feest al op 20 maart. Nu je dit weet ga je jezelf toch afvragen; is mijn fiets al klaar voor de lente?
Is jouw fiets al klaar voor de lente?
Dat gaan we zien. Neem de fiets er maar eens bij dan doen we even een snelle check. Want veel onderhoud kun je gewoon zelf doen. Maar voordat je hier een berg advies tot je neemt en zelf aan de slag gaat. Hoe lang is het gelden dat je trouwe racefiets een grote onderhoudsbeurt heeft gehad? Eerlijk? Is het inmiddels 2 jaar geleden dat je tweewieler een volleerde fietsspecialist heeft gezien. Dan is een afspraakje maken bij je lokale fietswinkel geen overbodige luxe. Enfin, laten we eerst eens kijken wat we zelf kunnen doen.
Aandrijflijn
We beginnen meteen met de meest cruciale onderdelen. Heb je een kettingmeter of “chainchecker” in je gereedschapskist liggen? Pak deze er maar eens bij. Het is goed om te weten hoe de conditie van je fietsketting is. Over het algemeen kun je een goede 3000 tot 5000km uit een fuietsketting halen, afhankelijk van de intensiteit waarop deze gebruikt is en of de ketting goed gesmeerd wordt natuurlijk. Fiets je steady door de polder dan moet die 5000km goed te doen zijn. Schakel je je de pleuris op de hellingen van Zuid-Limburg dan komt die 3000km meer in de richting. Dan heb je een beetje een richtlijn.
Fietsketting
Maar meten is weten. Leg de kettingmeter op je fietsketting. Vallen de eindpunten mooi tussen de schakels is, dan is je ketting niet uitgerekt. Is dit niet het geval of moet je kettingmeter forceren om tussen de schakels te passen dan is je fietsketting aan het slijten. Zeker als de kettingmeter niet meer mooi tussen de schakels valt mag de ketting vervangen worden.
Het tijdig vervangen van je fietsketting zorgt voor een langere levensduur van je aandrijflijn. Je spaart je kettingbladen en cassette dus ook. Heb je te lang doorgefietst met dezelfde fietsketting dan kan het zijn dat de hele aandrijflijn op elkaar is ingesleten. Dit betekent dat zowel de kettingblad(en) voor als de cassette ook moeten worden vervangen. Anders trapt je ketting door.
Smeren
Loopt je ketting gesmeerd? Want een goed gesmeerde ketting zorgt voor minder weerstand en minder slijtage. Is je fietsketting zwart en hangen de flarden aangekoekte straatvuil er nog aan, dan is het tijd voor een grondige reiniging en een goede smeerbeurt. Met een goede bio-ontvetter en zeker voor de zomer, een goede kettingwax heb je zo weer een paar watts gewonnen tijdens je eerste lenteritten.
Squirt dry lube kettingwax 120ml | € 16,95 | |
Shimano Wet Lube - Smeermiddel 100ml | € 10,99 | |
Olie cyclon bionet triggerspray 750ml | € 12,95 |
Fietsbanden
De volgende check, zit er nog genoeg rubber op je banden? Zelf heb ik me er ook al schuldig aan gemaakt. Ook al zie ik wel dat de banden redelijk versleten zijn, toch maak ik mezelf weer wijs dat ik er nog wel een ritje op kan doen. Met als gevolg dat ik halverwege mijn rit lek rijd. Naast bescherming tegen lekrijden heeft een setje nieuwe wielen ook een lagere rolweerstand. Dus check goed of je banden nog even meekunnen, anders is een set nieuwe sloffen om je wielen geen overbodige luxe. Wil je een stapje verder gaan, dan is het wellicht ook interessant om tubeless te gaan rijden. De banden zijn wel wat duurder in aanschaf, maar daarvoor krijg je terug dat je beter beschermd bent tegen lekrijden, gewicht bespaart en minder rolweerstand hebt. Klinkt als een goede start van het jaar toch?
Remmen
Of je nu velgremmen of schijfremmen hebt, check even hoe het met ze is. Velen zitten minder op de fiets tijdens de koude maanden van het jaar. Wanneer het voorjaar zich dan weer aandient is het toch altijd weer even wennen aan de racefiets. Zorg dus zeker dat je remmen in orde zijn, voor het geval je wat wijd gaat in een bocht of een noodstop moet maken 😉 Controleer je remblokjes of pads dus goed. Zijn ze versleten, vervang ze dan.
Schakelmateriaal
De laatste check is even schakelen. Letterlijk. Schakel eens door je versnellingen. Ratelt je ketting in bepaalde versnellingen of verloopt het schakelen stroef. Stel je derailleur dan goed af. Op deze pagina vindt je tips hiervoor. Mag dit niet baten dan ligt het aan je derailleurkabels. Lopen de kabels extern over je fiets dan zijn ze redelijk makkelijk zelf te vervangen. Lopen ze intern of ben jezelf niet zo technisch onderlegd, breng je racefiets dan naar een specialist. Er gaat niks boven een strak schakelende fiets.
Is je fiets in orde? Zoek dan een leuke route uit op de route pagina van grimpeur.nl
0 reacties