Biesenberg | De beklimming van de Biesenberg

Je hebt van die beklimmingen die op papier weinig indruk maken. Je mag de klim van de Biesenberg best in dat rijtje scharen. Maar een profielkaartje schetst niet altijd het hele beeld. De Biesenberg heeft namelijk een grootse verrassing.

Wanneer je vanuit Meerssen over de Humcoverstraat omhoog fietst richting Ulestraten kom je een aantal leuke kleine beklimmingen tegen. De mooiste daarvan is de Biesenberg. Sla linksaf de Hekstraat op en je ziet de weg al langzaam omhooglopen. Het asfalt is niet top, maar er is goed mee te leven. Het geeft deze klim wat extra karakter zullen we maar zeggen.

Met een lengte van iets meer dan 800 meter is dit zeker niet de langste klim in de omgeving. De hellingspercentages stijgen plaatselijk naar 8%, meer zal het niet worden. Hier hoef je niet wakker van te liggen. Je mag de Biesenberg dan ook best bestempelen als een “klein klimmetje” Maar in één ding is de Biesenberg groots. Dat is het uitzicht. Voordat je de lange bocht naar rechts richting Schietecoven doorfietst is het zeer de moeite waard om even om te draaien. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht. In de verte kan je de beklimming van de Visweg zien liggen.

Indelen van de beklimming

De Biesenberg is een korte klim. Met ongeveer 800 meter zeker niet de zwaarste. De beklimming start met een rechte aanloop richting het bos. Het hellingspercentage ligt hier rond de 4%. Wanneer je de bocht naar rechts om bent krijg je het steilste gedeelte voor de wielen. Hier kan je even op de pedalen gaan staan voor 300 meter klimmen met een gemiddelde van zo’n 7,5%. Als je hier eenmaal overheen bent zal deze klim je geen pijn meer doen. De laatste 300 meter lopen vals plat omhoog richting het gehucht Schietecoven.

Profiel van de Biesenberg

Locatie:  Meerssen
Type klim: “klein klimmetje”
Gem. Stijging: 4,5%
Max. Stijging: 8%
Lengte: 820m
Hm: 37m

Grimpeur tip

• Je kan ook de afdaling van de Biesenberg in je route plannen. Dan krijg je het uitzicht helemaal gratis! Wanneer je aan de voet van de beklimming komt steek je over en kan je de Visweg beklimmen. Let wel even op met oversteken. Er wordt hard gereden op de Humcoverstraat.
  • Een paar 100 meter verder dan de afslag die de Biesenberg opgaat kan je ook de Putstraat beklimmen. Via deze holleweg kom je uiteindelijk op hetzelfde punt uit.

Uit onze webwinkel:

Adsense

Ook interessant

Beproef je talent op Watersley

Watersley is gelokaliseerd op de allereerste helling in Zuid-Limburg. De Kollenberg in Sittard. Ga je Noordelijker dan...